Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nätdejting-tricken har nått finkulturen

/
  • Fiktion i tiden. Romanpersonen Nova Barakel gör sig känd genom Youtube och Facebook.

Horace Engdahl må ha blivit smått hipp, men finkulturen i sin helhet är alldeles för tyngd av gubbiga lappar på kavajen och stora kulturtantsmycken för att kunna konkurrera med med blingfaktorn i Blondinbellas bloggvärld.

Annons

 

Intellektuella håvas inte direkt in till morgonsofforna, med undantag för Göran Greiders skogshuggarskjorta. Därför har vi under senare tid sett exempel på hur finkulturen har simmat in i medieströmmens mittfåra.

Först ut var bloggen Black Ascot, en 18-årig modebloggare som visade sig vara ett pr-knep från Malmö Opera, en för bloggosfären uppdaterad siren med syfte att locka en ny generation till operan ”Vanessa”.

När vi börjat tröttna på succésagan Stieg Larsson, dundrade istället deckarpseudonymen Lars Kepler in på scenen, en litterär gåta som intresserat människor som har ett minimalt intresse av att läsa själva boken.

Debuterande författare får vara glada om kultursidorna ägnar dem några rader, men Lars Keplers vakuum fick slå sig ner i TV 4:s morgonsoffa; rättare sagt slog en panel sig ner, i brist på författaren själv, för att spekulera kring pseudonymen, med en Leif GW Persson i mumlande högform som gjorde en litterär gärningsmannaprofil.

När paret Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril avslöjades som upphovsmannen bakom skuggan Kepler, menade de att de inte ville blanda in deckarmånglandet i sina höglitterära författarskap. Jag vet inte hur mycket sanning som ligger i det, och för effekten är det ointressant.

Hur mycket ståhej hade ännu en bok av paret Ahndoril orsakat? De gjorde sig, medvetet eller ej, intressanta på samma sätt som Malmö Opera, genom att hacka sig förbi brandskyddet mot intellektuella pretentioner.

Senaste exemplet kom även det i veckan, när det visade sig att en ung kvinna vid namn Nora Barakel – som blivit Facebook-kompis med halva medieeliten – även hon var ett pr-trick, iscensatt av Taste PR för att sälja författaren Åsa Schwarz nya bok. Nova Barakel är den fiktiva hjältinnan i boken, som lär påminna om Lisbeth Salander och presenterar sig som ”miljöpartist, ateist, singel och 19 år”.

På frågan från branschtidningen Resumé om hur ”godtrogna journalister” reagerar när de har blivit blåsta, svarar pr-firman att nog ingen blir arg och att ”Åsa är ju också en person av kött och blod, med värderingar som ligger nära Nova. Hon har ju inte ljugit om till exempel den musik som hon gillar.”

Nej, hon har bara gjort sig häftigare och 17 år yngre – ett klassiskt nätdejtingknep som nu nått marknadsföringen av kultur. På Spray Date kan alla se ut som Brad Pitt, även om en bakfull Jabba the Hut ligger närmare sanningen, och även en kulturkofta få bli Facebook-kompis med Bingo Rimér.

Mer läsning

Annons