Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ni känner väl igen den här Gävleaktuella tonsättaren?

/

Gävlesymfonikerna bjuder på tonsatt berg-och dalbana vid fredagens konsert. Det är en historisk kväll kan man säga. Med tanke på hur sällan kvinnliga kompositörers verk framförs i Gävle Konserthus.
Katarina Leyman, lägg nu det tonsättarnamnet på minnet, om det inte redan finns där.

Annons

Vid fredagskonserten hälsas samtidigt en gammal kompis till Gävlesymfonikernas chefsdirigent Jaime Martín hjärtligt välkommen:

– Det är ett nöje att återigen få samarbeta med min gode vän och kollega François Leleux, vid vars sida jag suttit under oräkneliga konserter under min tid som orkestermusiker, säger Jaime Martín.

Även för Gävleborna är den franska oboisten Leleux en gammal bekant, ofta gästande solist i Konserthuset. En av världens bästa på sitt instrument var så nyss som 2014 i stan. "Han får oboens toner att sväva, ibland lätt som ett maskrosfrö, ibland med kraftiga vingslag genom salen", konstaterade Arbetarbladets recensent.

Den gången hade Francois Leleux dessutom rollen som dirigent, den här gången leder Jaime Martín själv orkestern, medan Leleux ger sig i kast med Strauss Oboekonsert. Även Schuberts Stora C-dur-symfoni ska spelas.

Men den stora attraktionen är en annan. Fredag 22 april är ett av dessa sällsynta tillfällen när en kvinnlig tonsättare förekommer i programmet. Katarina Leyman har skrivit "Roller Coaster: Super8". Verket skapades på beställning från Norrlandsoperan och uruppfördes i Umeå 2014. Hörs nu i Gävle. Passa på.

Katarina Leyman är född 1963 och verksam i Stockholm. Hon komponerar såväl orkester- och kammarmusik som elektroakustiska stycken. De spelas över hela världen.

Leyman har en utbildning i konst förutom i musik. Hennes musikaliska verk brukar beskrivas som inspirerade av bilder, former och rörelse. Mellan 2012 och 2015 var Katarina Leyman Norrlandsoperans symfoniorkesters hustonsättare. Det var då "Roller Coaster: Super8" kom till (med uppdrag att förhålla sig till mästaren Beethoven).

– När jag blev kopplad till Beethovens Symfoni nr 8 började jag först leka med de associationer som själva figuren 8 väckte. Tankarna gick till evighetssymbolen 8 och även till den typ av berg- och dalbana som kallas Superåtta. En sådan åkattraktion fanns på Liseberg i Göteborg och var en favorit för mig som barn, berättade Katarina Leyman i Norrlandsoperans programblad.

– Berg- och dalbanan gav mig även associationer till livet med dess toppar och dalar. Där man aldrig vet vad som komma skall. Jag försöker fånga den upprymdhet och oro man kan känna på en sådan åktur, nöjesparkens eller livets äventyr.

Hon tillade:

– Verket är sedan ingen egentlig illustration av en berg-och-dalbanetur utan försöker snarare fånga den upprymdhet och kanske oro man kan känna under en sådan åktur, nöjesparkens eller livets äventyr…

Uruppförandet av "Roller Coaster:Super8" sändes live i Sveriges Radios P2. Nu tar sig Gävlesymfonikerna an den karusellinspirerade musiken i säsongens näst sista konsert (förutom en lunchkonsert) på hemmaplan.

Mer läsning

Annons