Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

NY BOK: Nesbø gör det hårdkokta mjukt

/
  • Deckarförfattaren Jo Nesbø kan vinna Bragepriset för

Deckarförfattaren Jo Nesbö blev nyligen insläppt i litteraturens finrum. Han nominerades för första gången till Bragepriset – Norges motsvarighet till August – för "Mere blod", på svenska "Midnattssol". Men är den verkligen så bra?

Annons

En främling kliver av bussen. En desperado med stulna pengar och pistol i fickan.

Han kommer till en by i norska Finnmarken, får husrum i en jaktstuga och inväntar sina förföljare.

Det här är upptakten till Jo Nesbøs nya roman ”Midnattssol” som är ett ödesdrama i karg nordnorsk miljö. Fristående uppföljare till ”Blod på snö” från i våras. Båda annorlunda, inte den högeffektiva spänning som Norges succékriminalförfattare annars brukar leverera.

Främlingen och ensamvargen Ulf är bokens berättarröst. Han visar sig vara mindre tuff än han ser ut.

Ulf bakgrund avslöjas etappvis, alltmedan bekantskap göres med stolt laestadiansk änka. Å ena sidan hennes kristna godhet, å andra sidan den ondskans väg mannen hittills vandrat som knarklangare och yrkesmördare. Nu står han inför ett livsavgörande val.

Ulf kramar geväret och sveper samisk fulsprit men hamnar också på bönemöte och är emellanåt en fin låtsaspappa åt änkans tioåriga son.

Tiden är 1970-tal. Man ringer fortfarande i kyrkklockorna för att varna någon långt borta, inte på mobiltelefon.

”Midnattssol” har den klassiska kioskdeckarens scenario men mänskliga drag bakom det hårdkokta. Rädsla är verkligheten – och i verkligheten har Ulf aldrig kunnat döda någon. Riktigt poetiskt blir det när det nyförälskade paret drömmer sig bort vid jukeboxen, till Monica Zetterlunds softa röst i ”Sakta vi gå genom stan”. Det finns också absurda komiska inslag som gör att läsaren ibland känner sig förflyttad till tv-serien ”Lillyhammer”.

Nesbø svänger skickligt ihop en kärv, filmiskt berättad urskröna där skarpt läge skapas av en mängd (över)tydliga motsatsförhållanden. Madonnan och horan råkar tyvärr vara ett. Lite känns väl ”Midnattssol” som en skrivteknisk uppvisning, eller möjligen demonstration av klichéernas makt.

Men Brageprisjuryn lät sig imponeras. Det ska dock tilläggas att det norska litteraturpriset har en kategori speciellt för krim; det är i den som Nesbø tävlar.

Mer läsning

Annons