Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

NY BOK: Skrämmande läsning om elitens fostran

/
  • Boken “Internatskolorna” utgår från den så kallade strykjärnsincidenten på den svenska internatskolan Lundsberg i augusti 2013.
  • Lundsbergs internatskola 1946.

Annons

Det är en gedigen undersökning av internatskolornas historia och framväxt som Petter Sandgren har gjort. Sandgren är doktorand i modern europeisk historia och beskriver boken som en populärhistorisk version av sin doktorsavhandling.

“Internatskolorna” utgår från den så kallade strykjärnsincidenten på den svenska internatskolan Lundsberg i augusti 2013, där en grupp äldre elever brände två yngre med ett strykjärn i en så kallad invigningsrit.

Det här var en händelse som orsakade stor uppståndelse i media och svenska folket fick upp ögonen för ett skolsystem som de flesta inte trodde existerade i Sverige. Undersökningarna visade att det inte var första gången det inträffade våldsincidenter av liknande slag på Lundsberg.

I boken undersöker Sandgren de institutionella invigningsritualer som inte alls är specifika för Lundsberg utan förekommer på internatskolor i många andra länder. Han beskriver den underliggande idén bakom ritualerna, den klass-specifika manligheten, kårandan och våldet, hur de är tänkta att bidra till en ökad lojalitetskänsla mot skolan och kamraterna. Genom den hierarkiska elevkulturen lär sig eleven att bli en framtida ledare.

Det är på många sätt en skrämmande läsning men inte alls oväntad.

Hierarkier inom samhällsstrukturer byggs upp tidigt och de sociala nätverken är en väg att säkerställa makten av likasinnade.

Det som gör boken riktigt intressant är att Sandgren följer tråden från Lundsberg och det system att fostra en elit till sitt ursprung i Storbritannien. Internatskolorna beskrivs historiskt som en av hemligheterna bakom Storbritanniens position som stormakt. Det var från dessa skolor som det brittiska imperiets maktelit hämtades i slutet av 1800-talet.

Sandgren visar på likheterna med dagens politiska maktstruktur där den brittiske premiärminister David Cameron är den nittonde premiärministern som utbildats vid den prestigefyllda internatskolan Eton College, och två tredjedelar av hans kabinett är hämtade från något av landets internatskolor.

Sandgren ger en inblick i den globala spridningen av det brittiska skolsystemet med internatskolor och ger olika förklaringar till populariteten. Han går också in på den nya svenska elitens framväxt och elitskolornas återuppståndelse världen över. Det är en givande läsning.

Det han inte tar upp i samma utsträckning är innehållet i den undervisning som sker på internatskolorna, om den skiljer sig i kvalitet från andra skolor. Jag menar då inte den moraliska, sociala uppfostran utan den akademiska.

Är internatskolan ett alternativ för den studiemotiverade eller handlar det bara om sociala kontakter, tävlingsinriktad fysisk aktivitet och moraliska värderingar för en elit? Det elitistiska perspektivet är uppenbart men en inblick i undervisningens upplägg hade varit spännande att ta del av.

Att kartlägga internatskolornas historia och nätverk är såklart ett gigantiskt arbete och doktorsavhandlingen tar ibland över och vissa bitar känns som ett upprepande. En förenkling av texten till fördel för den övergripande bilden hade varit att önska.

Även om detaljerna är intressanta så är det ursprunget och kopplingen mellan de svenska internatskolorna och internatskolor i andra länder som väcker mest intresse. Det globala kontaktnät och den lojalitet som bildas i tidig ålder på internatskolor världen över får återverkningar i maktstrukturerna i vår samtid. Sverige är inget undantag.

Mer läsning

Annons