Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyskriven opera i lada och slott

/
  • Med
  • Kärlek i garderoben i
  • Anna-Lisa Berg (Elisabeth Meyer), som sedan blev Anna-Lisa Björling, tar sin första sånglektion hos sin blivande make i
  • Kejsaren (Jakob Högström) omgiven av
  • Hovsångerskan Anna Larsson invigde för fyra år sedan sitt eget operahus, Vattnäs konsertlada, i sin barndomsby utanför Mora i Dalarna.
  • Att skriva librettot till

I Vattnäs konsertlada nyanseras bilden av nationalsångaren Jussi Björling och på Vadstena slott kämpar Kinas första kejsare för att uppnå evigt liv. Två nyskrivna operaverk sticker ut i sommarens klassikerkavalkad.

Annons

Inga känslor är för stora, inga toner för höga och inga spelplatser för spektakulära. Den som vill se opera på unika, naturnära spelplatser i sommar kan förslagsvis ge sig ut på en dalaturné: Dalhalla presenterar Puccinis "Turandot" i kalkbrottet, och i ett före detta sågverk spelar Opera på Skäret "La Traviata" av Verdi.

Men i traktens senaste och mest pittoreska konserthus, Vattnäs konsertlada, satsar konstnärliga ledare Anna Larsson på att uppdatera bilden av bygdens kände son Jussi Björling i en nyskriven kammaropera.

"Det är historien som inte får berättas" har du sagt om "Silverfågeln" – varför inte?

– På den tiden, Jussi dog 1960, pratade man inte om den typen av problem; dålig självkänsla, ångest, att gå in i väggen, alkohol och droger. Hela familjen höll tyst om det där för att de inte ville att det skulle komma ut att den enormt populäre sångaren hade problem, säger Anna Larsson som själv är hovsångare.

"Silverfågeln" är beställd och tonsatt av Mats Larsson Gothe och bygger på Yrsa Stenius bok "Tills vingen brister".

– I boken berättar Yrsa Stenius om hur hårt Jussi och hans tre bröder drevs av deras pappa, operasångaren David Björling. De turnerade runt från att de var tre, fyra år gamla, lite som Michael Jackson och hans syskon, de gick inte i skola så mycket och hade inga vanliga lekkamrater.

Ni har tagit upp ämnen som våldtäkt under krig och svensk psykvård i samband med era tidigare föreställningar. Är det viktigt för dig att sätta in verken i ett större, socialt sammanhang?

– Absolut. Vi byggde det här stället för att vi ville göra sådant som angår och berör. Operakonsten måste gå vidare. Jag vill inte sätta in gamla verk i samtiden, jag vill hitta och hjälpa dagens Puccinis och Verdis, säger Anna Larsson som tillsammans med maken Göran Eliasson, även han operasångare, nu drivit Vattnäs konserthus under fyra somrar.

Vadstena-Akademien har gjort sig känd för att lyfta fram nya förmågor och beställa nyskrivna verk. Årets stora sommarsatsning är "Son of heaven", tonsatt av japanske Moto Osada, som 2008 skrev "Four nights of dream" för Vadstena-Akademien. Librettot, av dramatikern och librettisten Kerstin Perski, är fritt baserad på den verkliga historien om den första kejsaren av Kina.

– Jag fastnade för historien därför att den innehöll så många lager av dramatik. Det finns både ett psykologiskt och ett existentiellt drama. När kejsaren är i 45-årsåldern börjar han söka efter evigt liv medan hans båda söner, så småningom, tar livet av sig.

Vad självupptagenhet och kärlekslöshet för med sig är ett hjärtetema för Kerstin Perski.

– Det gäller både konsekvenserna i det lilla, i familjen, men också i det stora - för hela imperiet faller. Sådana större än livet-ämnen gör sig också väldigt bra i opera, säger hon.

Mer läsning

Annons