Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Onsdag kväll startar festivalen

/
  • SAMLADE. Några av de musiker som medverkar under Kammarmusikfestivalen i Sandviken, med de konstnärliga ledarna Mats Widlund och Tobias Carron tillsammans med Gloria Campaner i förgrunden.
  • PÅ HEMMAPLAN. Organisten Axel Rystedt från Sandviken får inviga årets festival. Den 27 Kammarmusikfestivalen som blir den sista i Drottningen.
  • Gloria Campaner.

Annons

Musiker från hela världen kommer till Sandvikens kammarmusikfestival.

Men festivalen – den sista i Drottningen – inleds av den återvändande Sandvikensonen Axel Rystedt.

Han ska spela ett stycke av 1600-talsmusikern Georg Muffat på Hedlund-orgeln.

Att som 21-åring få inleda Kammarmusikfestivalen i hemstaden är en ärofylld uppgift, och när vi sätter oss för en intervju skojar Tobias Carron, som är konstnärlig ledare tillsammans med Mats Widlund, om att Axel Rystedt ska poängtera vilket stort ögonblick i livet det är.

– Ja, det är lite speciellt att få inviga Kammarmusikfestivalen i Sandviken, intygar han.

Han har spelat på den klassiska Hedlund-orgeln tidigare, som elev vid Kulturskolan i Sandviken. Numera studerar han vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Med orgeln var det kärlek vid första ögonkastet för Axel Rystedt. Eller det kanske ska vara vid första lyssningen. Han bestämde sig direkt för att han skulle viga sitt liv åt instrumentet och arbeta som kyrkomusiker.

Vad är det med orgeln som gör att den fick dig att välja bort alla andra instrument?

– Från början var det orgelns starkare nyanser när den överröstade orkestern. Det blev jag helt såld på. Senare har jag kommit att uppskatta orgelns alla nyanser och att ett enda instrument kan rymma flöjt, trumpet, violin … nästan en hel orkester.

Tänker du på dem som har spelat på den före dig?

– Det är fascinerande att tänka på alla som har suttit vid orgeln före mig ända sedan 1700-talet.

Hedlund-orgeln byggdes av Olof Hedlund 1738 för Sorunda kyrka. 1878 såldes Hedlund-orgeln till en organist i grannsocknen som i sin tur sålde den till Lutherska Missionsföreningen bönhus i Sandviken. Därefter såldes den till Sandvikens Jernverk och efter några fler turer hamnade den i Baptistkyrkan, där Kammarmusikfestivalen hålls i dag. Orgeln återinvigdes påsken 1905. På 1970-talet genomgick den en omfattande reparation som gör det möjligt för Axel Rystedt att spela på den nu.

– Det tyder på ett stort engagemang för musiken att samla in så mycket pengar för att restaurera orgeln. Att den fortfarande finns kvar beror på att den ägdes av en frikyrka som inte hade råd att byta ut den, som Svenska kyrkan kanske hade gjort. Nu finns den i stället kvar. Fantastiskt.

I övrigt bjuder den 27:e Kammarmusikfestivalen på musiker av den höga klass som vi har lärt oss att förvänta av arrangörerna. Här intill har vi valt ut tre av dem att hålla ögonen lite extra på under årets festival.

Den 27:e festivalen blir också den sista i Drottningen, den före detta Baptistkyrkan som ägs av Sandvikens kommun och som nu har andra planer för lokalen. Styrelsens ordförande Elisabet Harr lovar dock att festivalen återkommer i ny lokal och i ny kostym.

Kammarmusikfestivalen inleds i kväll och avslutas på lördag med den traditionsenliga kavalkaden. Kulturredaktionen återkommer senare i veckan med recensioner.

Kristian Ekenberg

Mer läsning

Annons