Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Opera skriven på huden

/
  • Elin Rombo och Jeremy Carpenter som Agnès och The Protector i
  • The Boy (Bernhard Landhauer) tatuerar Agnès (Elin Rombo) med sin berättelse i George Benjamins opera
  • Jeremy Carpenter och Bernhard Landhauer i
  • Elin Rombo som Agnès och Jeremy Carpenter som The Protector i
  • Hovsångerskan Elin Rombo ser

Nyskriven, men redan klassikerstämplad. I den erotiskt laddade operan "Written on skin", som har premiär på Operan i Stockholm på lördag, ristas texten in i huden samtidigt som musiken avspeglar minsta känsla. Till och med orgasmerna finns inskrivna i noterna.

Annons

– "Written on skin" kommer att bli en klassiker, den kommer att spelas jämt, det är jag helt säker på. Det är sådant som händer någon gång vart hundrade år att en opera plötsligt blir en hit, säger hovsångerskan Elin Rombo.

Det är två och ett halvt år sedan George Benjamin och Martin Crimps opera hade urpremiär i Aix-en-Provence i Frankrike till stående ovationer. Sedan dess har den gått från operahus till operahus i världen och tokhyllats av kritikerna. Nu är det dags för Stockholmsoperan att ge verket Skandinavienpremiär, med Elin Rombo i den kvinnliga huvudrollen.

Vad är det som gör verket så speciellt?

– När man lyssnar på nyskriven musik i vanliga fall kanske man behöver ett par gånger på sig för att tycka om det och förstå musiken. Men när jag hörde musiken till "Written on skin" för första gången tyckte jag om den direkt. Den är otroligt spännande, vacker och stark, säger Elin Rombo.

"Written on skin" utgår från en medeltida ballad skriven av trubaduren Guillaume de Cabestanh, med den ödesmättade titeln "Le coeur mangé" - det uppätna hjärtat. Berättelsen återfinns också i Giovanni Bocaccios novellsamling "Decamerone" från 1350-talet. I operalibrettot beskriver Martin Crimp triangeldramat mellan den grymme slottsherren The Protector, dennes unga hustru Agnès och illuminatören The Boy, som anställs för att skriva den mäktiga familjens historia. I originaluppsättningen skrevs texten på djurhudar - skin - men i Stockholm låter regissören Kay Metzger The Boy tatuera in texten direkt på Agnès och hennes makes kroppar.

Den starka erotiska laddningen mellan The Boy och Agnès förlöser henne som människa, men gör också tillvaron oändligt farlig för de båda. När The Protector upptäcker hustruns otrohet mördar han sin konkurrent och tvingar hustrun att äta upp dennes hjärta.

– I början är Agnés inte levande, hon är som ett skal av en människa. Det är The Boy som får henne att leva. Hon blir oerhört förlöst av honom på alla vis. Det låter lite knasigt, men i musiken finns till och med orgasmerna inskrivna, rent sångligt. Det är nog första gången jag har sett det i noter.

Trots att "Written on skin" är såpass ny på operarepertoaren är det tredje gången som Elin Rombo sjunger rollen som Agnès. Hon har redan varit med i De Nederlandse Operas uppsättning i Amsterdam och sjungit den konsertant i Lissabon. Och hon är övertygad om att även ovana operabesökare kan ta till sig verket.

– Det är en opera för alla, säger hon.

Mer läsning

Annons