Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Operaeliten står i kö – så ge oss ett besked!

/
  • Är vi inget värda? Börje Wallén i Gefle Musikdramatiska Teater riktar sig i ett öppet brev till bland andra politiker och tjänstemän i Gävle: Hjälp  oss att skapa en plantskola för unga sångarbegåvningar i länet.

Öppet brev till:
• Politiker och tjänstemän inom Kultur & Fritid, Gävle
• Kommunstyrelsen, Gävle kommun
• 2014-kommittén
• Musikteaterälskare och medborgare i Gävleregionen

Annons

Det var tråkigt att arbetet med Gävles kandidatur till kulturhuvudstad gick i stöpet. Jag tänker inte ge mig in på någon analys av varför det gick som det gick. Jag vill bara trycka på att det nu gäller att visa Gävleborna och omvärlden att beskrivningarna i ansökan inte bara var en dagslända. Det är mycket viktigt att Gävles politiker arbetar för att förverkliga så mycket som möjligt av ansökans intentioner.

Endast på detta sätt kan vi visa att juryn valde bort fel stad.

Själv arbetar jag med att förverkliga en musikdramatisk scen i Gävle.

Föreningen, Gefle Musikdramatiska Teater grundades hösten 2006. Föreningen har som målsättning att iscensätta operaföreställningar i Gävle, med basen i Gasklockeområdet.

Vi som arbetar i föreningen förstod redan tidigt att det inte räcker med att prata och visionera. Vi måste bevisa vad vi kan och vill.

Sålunda spelades redan våren 2007 Cabaré med Supé i Stora gasklockan. Till en trerätters supé, fick publiken också konsumera high-lights från opera till musical.

Redan samma vår 2007, skickade vi ett brev till kommunstyrelsen där vi med hänvisning till succén i gasklockan ville ha en diskussion om ett anslag från kommunstyrelsens ”särskilda medel för utveckling”.

Vi fick inget svar under 2007 så vi tänkte att vi gör ett nytt bevis på vår vilja och ambition.

Våren 2008 presenterade föreningen Figaros bröllop. Den spelades på teater Spegeln och blev en sjudundrande succé. En extraföreställning spelades senare på Gävle Folkets Hus.

Mats Öström syntes för övrigt på den andra föreställningen, småhummande gå omkring och mysa. Jag tror mig veta att han tyckte det var toppen.

I övrigt var det klent med representanter från 2014-kommittén på föreställningarna, vilket kändes ledsamt eftersom dom faktiskt huserade i rummet bredvid.

Den enda kontakt som Musikdramatiska Teatern hade med 2014-kommittén var ett anslag som dessa satte upp på dörren till den enda toaletten, som fanns på övervåningen.

”Var vänlig och använd toaletterna i källaren, vid logerna.”

Där fanns två (2) toaletter. Det bör påpekas att vi var 26 musiker och 20 sångare plus backstagepersonal, som skulle samsas om dessa två toaletter.

2014-kommittén var tre personer och dom var inte ens där när vi spelade.

Nu vill jag inte förlora mig i gnäll, men känslan av styvmoderlighet infinner sig lätt när föreningen dessutom inte får någon reaktion från kommunstyrelsen, trots att vår anslagsansökan blev diarieförd i mars-april ett (1) år tidigare.

Nu skriver vi dock våren 2008 och succén Figaros bröllop har spelats klart. Föreningen skickar nu ett nytt brev till kommunstyrelsen där vi begär ett sammanträffande med hänvisning till tidigare brev och våra två succéproduktioner.

Vi får då i maj -08 träffa Carina Blank och L-G Ståhl i ett kamratligt samtal om vad vi vill och hur vi ser på den framtida utvecklingen. Vid detta möte ger Carina Lars-Göran i uppdrag att vid höstens budgetberedning beakta Gefle Musikdramatiska Teaterns behov.

Beskedet kändes ganska bra, men tiden går och beslut om produktion eller inte måste fattas ganska långt i förväg.

Vi fick dock, på eftersommaren, mycket positiva besked från Sparbanksstiftelsen inför kommande produktion.

Sparbanksstiftelsen betonar dock i sitt svar att man vill ha tydliga indikationer på att föreningen har lokalt stöd i kommunen.

När så kommunstyrelsen, under hösten började prata om 100 miljoner, som skulle tas från de särskilda utvecklingspengarna till kulturhuvudstadsprojektet, så började en känsla av misstro spira i mig.

Denna känsla blir allt starkare eftersom det i kulturhuvudstadansökan inte nämns ett enda ord om vår förening eller dess verksamhet. Vi finns inte ens med som aktör på det kulturella området.

Föreningen Gefle Musikdramatiska Teater hade under 2007 och 2008 spelat helt utan personliga ersättningar. Detta för att skapa en egen kassa i föreningen. Som en buffert inför nästa uppsättning, La Traviata under hösten 2009.

Varför får vi bara muntliga hejarop och ryggdunkningar, när vi behöver ta del av de medel som bevisligen finns?

Under det förespeglade budgetarbetet under hösten hördes inget från Lars-Göran Ståhl. Styrelsen i föreningen skickade då en liten påminnelse till Carina Blank, vars sekreterare svarar att ärendet ska behandlas på en ordförandeberedning i början av december. Kultur & Fritid har möte 17 december, så då kan vi få ett beslut innan jul, trodde jag. Det är sent men bättre det än tystnad.

Ett kort besked från Lars-Göran Ståhl, 6 december, ger vid handen att vi ska komma till en ny ordförandeberedning 21 januari 2009 för att under 20 minuter presentera vad vi vill och kan.

Ni måste förstå att det känns kämpigt när månaderna går och vi närmar oss den kontrollstation som föreningsstyrelsen beslutat. Den innebär i korthet, ska vi gå vidare eller avblåsa La Traviatasatsningen?

I november hade föreningen audition till de bärande sångrollerna i La Traviata. Gensvaret från Sveriges operaelit var makalöst. Vid två tillfällen lyssnade vi på över 50 sångare. Ytterligare 25 står på väntelista i avvaktan på eventuella återbud.

Gävle finns redan på sångarkartan.

Vi har i princip nått en mycket bra överenskommelse med Gefle Teaterförening om att ge föreställningen på Gävle Teater.

Hjälp oss nu att skapa en plantskola för unga sångarbegåvningar i länet, som tillsammans med proffs får vara med och skapa härliga musikdramatiska föreställningar.

Mer läsning

Annons