Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På högsta växel genom klassamhället

/

Motorfordonens betydelse för amerikansk livsstil kan inte underskattas.
I Stephen Kings spänningsromaner är bilen ett återkommande och viktigt element, till och med huvudperson ibland, som den lynniga Plymouth Furyn döpt till ”Christine”.

Annons

Romanerna är starkt förankrade i en vardag av köpcentrum och lågprismarknader. King rör sig bland trasiga människor som hamnat utanför systemet, på baksidorna av medelklassens villagator, eller i bedagad landsort där långtradarna dånar förbi i det moderna samhällets asfaltådror.

Hans nya bok heter som ett bilmärke. Helt enkelt: ”Mr Mercedes”. Det handlar inte om reklam utan om närvaro och samtidskänsla. Vi lever i en värld av varumärken, något som Stephen King var tidig med att belysa. Det förekommer sällan att någon av hans romanpersoner dricker en läsk vilken som helst.

Bilen i ”Mr Mercedes” är ett mordvapen som mejar ner en kö av desperata arbetslösa människor. När polisen Bill Hodges går i pension har han ännu inte lyckats fånga den ondskefulla föraren/förövaren. Hodges sitter fet och trött, ensam och besviken, framför eftermiddags-tv. Han har så gott som bestämt sig för att sätta tjänstepistolen i munnen, när Mr Mercedes plötsligt hör av sig och vill leka katt och råtta.

Två sorgliga karaktärer porträtteras; Mercedesmördaren har en alltigenom tragisk och sjaskig underklassbakgrund, den grånade Hodges saknar meningen med livet.

”Mr Mercedes” presenteras som Stephen Kings första renodlade thriller. Inga spöken förekommer. Inget övernaturligt. Men det gör egentligen mycket liten skillnad. Med eller utan förstärkningseffekter skriver Stephen King ungefär samma berättelse – om människors inre kamp mellan ont och gott. Och om hur hopplöst ojämn kampen kan vara för den som kommer ur eländiga förhållanden.

”Mr Mercedes” måste trots bilmärkets status sägas vara en mellanbok. Tanken är dock en fortsättning; figuren Bill Hodges introduceras för en planerad trilogi. Kanske är skräcken för ålderdom den nu 67-åriga författarens nya fokus. Även om han själv fortfarande är lika galet produktiv.

Stephen Kings storhet är att han alltid kör på högsta växel men också alltid hinner uppfatta det samhälle han passerar – rika kvarter skyddade av privata vaktbolag, likaväl som ungarna som langar i skuggorna under motorledsviadukten.

Mer läsning

Annons