Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Påskkonst: Golvad av en nolla

/

Annons

Var bor du lilla vän? Ingenstans. Skylten med husnumret anger siffran noll.

Jag får så sorgsna visioner av Lena Wennbergs emaljtryck. Nollan finns i två versioner, kvadratiska nummerplåtar löst upphängda och dinglande bredvid varandra, som nycklar till ett ingenting.

Vissa människor kategoriseras som nollor. I det här samhället. De tvingas bära sina märken: stämplad, inte att räkna med. Såna otäcka tankar får man också.

Det kan vara min fantasi som springer i väg med mig. Men det är förstås meningen. När verken heter ”Valfri titel”.

Lena Wennberg deltar i Gävle Konstgrafikers påskutställning i Gävle. Den är ett väldigt trevligt tillfälle att utforska grafikens djungel. Inte ens erfarna konstgrafiker känner till alla tekniker. Viskositetstryck, vad är det liksom?

Men numera är det fritt fram att experimentera. Också att brodera tvärs över ett drömskt screentryck på tyg – eller använda kaffefilter som material. Det senare gör Silvia Moscoso i serien ”Memory tree” med koppartryck på kaffefilter, och koppartryck som bär minnesspår av filterformen.

Man fastnar lätt framför det udda. Men klassiskt finlir ska respekteras. Bodil Lennartssons ”Sagans träd” är ett bra exempel på hur skarpa linjer kan uttrycka mjukhet.

Grafiktraditionen och kunnandet är starkt i Gävle. Men återväxten inte helt lovande. Vi saknar de nya, säger Gävlekonstnären Ulla Helenius-Reit. Estetiska gymnasieprogram har lagts ner och Gävle Konstskola stängde sin grafikverkstad. Hon tror det kan vara en orsak. Och det är sant, grafik är ingen favoritteknik i den yngre konstnärsgenerationen.

Åtminstone två nya medlemmar i Gävle Konstgrafiker visar dock upp sig i påskutställningen. Anna Wikfeldt förmedlar innerlighet i en vardaglig bildserie; ”Triss i flickor” äger mycket schvung.

Här finns också en veteran som Peter Kautsky som visar sin kyligt petiga sida, intressant att jämföra med Anna-Carin Landelius varmt robusta stil och kroppar.

Gävle Konstgrafiker har ett 30-tal aktiva medlemmar och en unik verkstad att arbeta i.

Just nu visar ett flertal av dem upp sig utombys, i Härnösands Konsthall där en stor utställning öppnade i lördags.

Påskutställningen hemmavid hålls dock som vanligt. Arrangemanget ”Konst på gångavstånd” i samma kvarter ligger däremot för året nere. Tillsammans har man utgjort Gävlekonkurrens till Gästrik Konstrundan. Den här gången lockar konstgrafikerna ensamma.

Men inte ensamma i stan. Flera Gävlekonstnärer har helgöppet i sina ateljéer. Bland andra Rikard Arvizu Johansson som håller till i Gamla Porslinsfabriken på Söder och dessutom bjudit in konstnärskollegan Johan Löfström. Rikard Arvizu Johansson visar kompositioner av landskap sprängda till färgrika kristaller – ett måleri som påminner om Viola Gråstens modernistiska textilkonst, med nästan sammetsyta.

Gästutställaren Johan Löfström ockuperar dock större delen av rummet. Hans kollektion av sparsamt glaserade skulpturer är rolig och rå. Se upp för övervakningskameran i taket. Glasögonen "Ektavision" utlovar en perfekt värld. Men inget av föremålen kan man förstås lita på.

Ännu mer påskkonst som bjuds i närområdet är Öppen ateljé med målningar och skulptur, hos Gävlekonstnären Mats Pettersson på Durovägen. Både Petterssons utställning och den i Porslinsfabriken kan ses redan från skärtorsdagen.

I industrihuset Vävaren i Strömsbro har Ateljéföreningen Gaffels medlemmar påskutställning, 25–28 mars.

Mer läsning

Annons