Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Poliskonst visas först i Västerberg

/
  • Natasha Dahnberg är första videokonstnär som visas i Västerberg.

Videogud sprider ut sig. Stationer med videokonst finns utspridda på oväntade platser, som till exempel Gävle sjukhus, och nu har även Västerbergs folkhögskola fått en egen videokonststation.

Annons

Elever på skolan flockades kring premiärverket, Natasha Dahnbergs ”The Others”, när stationen invigdes under onsdagseftermiddagen.

Författaren Helene Rådberg, som också är lärare på skolan, har arbetat länge för att få till en videokonststation på Västerbergs folkhögskola.

– När jag växte upp i Sandviken mötte jag aldrig konst i vardagsmiljö, säger hon till eleverna och menar att de i och med stationen har fått en chans till nya upplevelser.

Närvarade under invigningen gjorde även konstnären Natasha Dahnberg. Hennes ”The Others” vann en av klasserna i Videogudfestivalen 2014, och verket består av en tudelad ruta där två kvinnor på varsin sida gör sig redo. Bit för bit växer deras identiteter fram. En sminkar sig och sätter på sig en gasmask, den andra skyddsväst och uniform. Aktivist och polis. Men under attributen två kvinnor, inte så olika varandra.

”The Others” är ett beställningsverk från Polismuseet. Natasha Dahnberg fick i uppdrag och forska i en verklig händelse och konstnärligt bearbeta den. Hon fastnade för husockupationen i Stockholm 1994, när polisen stormade ett hus ockuperat av aktivister. Till slut stod 200 poliser mot 10 aktivister, berättar Natasha Dahnberg. Hennes första instinkt var att visa polisens rädsla i sitt videoverk – men det satte museet stopp för. En polis fick inte visas som rädd och svag. Hennes andra idé var den som nu visas på Videoguds stationer. En lek med våra föreställningar om identitet. Natasha Dahnberg säger att hon kan se delar av sig själv i båda kvinnorna.

– Jag kunde föreställa mig själv som ockupant. Men jag gillar också ordning och reda, så jag kunde också se mig själv som kravallpolis.

Vad tänker du om satsningen på Videogud och att visa videokonst i offentliga miljöer?

– Jättekul, det är bra att konsten får möta en annan publik. Jag tror också att den rörliga bilden tilltalar den yngre generationen. Det är lättare att nå fram med rörlig bild än med Mona Lisa.

Annons