Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rauschenbergs get röntgas

/
  • Magnus Mårtensson från Riksantikvarieämbetet visar röntgenbilder för konservatorn Göran Sjöberg från museet Ájtte och Moderna Museets målerikonservator Thérése Lilliegren.
  • Röntgenundersökningen av Robert Rauschenbergs get visar bland annat att den innehåller ett stort antal spikar.
  • Göran Sjöberg, naturhistorisk konservator från fjäll- och samemuseet Ájtte i Jokkmokk, synar konstverket
  • Kaj Thuresson från Riksantikvarieämbetet förbereder geten för en röntgenundersökning. I bakgrunden skymtar en målning av Francis Bacon som delar rum med
  • Så här ser Rauschenbergs
  • Riksantikvarieämbetets utredare Kaj Thuresson undersöker det uppstoppade djuret och konstaterar att det inte luktar get, men väl målarfärg.
  • Tekniker på Moderna Museet lyfter på den monter som skyddar Robert Rauschenbergs konstverk

En stor turnerande utställning i USA vill låna Robert Rauschenbergs världsberömda get. Men det snart 60 år gamla verket är skört. För att avgöra djurets skick har Moderna Museet genomfört en unik röntgenundersökning.

Annons

Stämningen är andaktsfull när fem av Moderna Museets tekniker med en sammanbiten kraftansträngning lyfter av den jättelika plexiglashuven. Alla experter i rummet viskar fast det inte behövs.

Men så är det också ett av världens mest berömda konstverk som befrias ur sin monter. "Monogram", som verket egentligen heter, är älskat av barn för sin vänliga charm och sönderanalyserat av konstvetare på grund av sin gåtfullhet.

Kaj Thuresson, utredare på Riksantikvarieämbetet, närmar sig försiktigt och vädrar med näsan strax ovanför djurets nos.

– Det luktar lite färg. Men inte get, konstaterar han med ett stort leende.

Under tre dagar ska "Monogram" undersökas ytterst grundligt. Färgerna analyseras och ljuskänsligheten testas. Dessutom genomförs en röntgenundersökning för att syna djurets inre. En process som kräver att delar av museet spärras av på grund av strålningen.

– Vi vill helt enkelt se hur geten mår, säger Anna Tellgren, intendent på Moderna Museet.

2005 arbetade hon med en omfattande utställning som tog geten till New York, Los Angeles och Paris. Nu planeras en ännu större utställning som görs i samarbete mellan Tate i London, Museum of Modern Art i New York och San Francisco. Enligt Moderna Museets chef Daniel Birnbaum är det möjligen den slutgiltiga Rauschenberg-utställningen.

– De kan inte ens tänka tanken att "Monogram" inte skulle vara med, säger han och poängterar att all världens museiverksamhet vilar på en outtalad överenskommelse om att verk hela tiden lånas ut.

– Men det här är ett gränsfall där man som ansvarig inte riktigt har lust. Alla väntar sig att den ska stå här. Den är något av vår Mona Lisa, säger Daniel Birnbaum och tittar ömsint på geten.

Han ler ett snett leende när han får frågan om det finns en risk att deras undersökningar neutraliserar verkets mystik.

– Så kan det kanske vara. Men getens insida är något vi alla är nyfikna på. Vi har skojat om vad som händer om det visar sig att geten har ett brutet ben. Vi ska naturligtvis inte påverka det som gör verket till ett konstverk. Däremot kan det bli fråga om någon form av restaurering.

Kaj Thuresson och hans kollega Magnus Mårtensson från Riksantikvarieämbetet hänger upp tunga blygardiner som ska skydda mot den elektromagnetiska strålningen. När röntgenundersökningen sedan börjar håller de minutiös koll på värdena med hjälp av mätare.

Några timmar senare står museets konserveringsexperter samlade i klunga runt Magnus Mårtenssons dator. Alla stirrar som hypnotiserade när han studerar röntgenplåtarna på sin skärm.

Efter en första snabbanalys konstateras att det verkar som om en av de många myter som omgärdar geten faktiskt stämmer. Ett av djurets ben ser ut att vara brutet. Kroppen innehåller även en hel del järn. Det handlar om spikar som håller skinnet på plats och centimetertjocka metallstänger som stagar upp skelettet.

När TT återvänder till museet efter tre dagar av undersökningar säger Kaj Thuresson att det är sannolikt att geten har preparerats med arsenik. Något som var vanligt när djur stoppades upp förr i tiden.

– Det är inget konstigt i sig. Men det kan vara bra att veta för personal som ska hantera verket. Då kan man bära handskar och munskydd. Så ja, den kan vara giftig. Men det är inget som besökare behöver bekymra sig över, säger Kaj Thuresson.

Daniel Birnbaum ser nöjd ut.

– Man vet förstås aldrig vad som upptäcks när undersökningen är helt klar, men principiellt har vi accepterat ett utlån. Konst finns till för att nå en stor publik.

Ett definitivt besked kommer Moderna Museet att ge inom de närmsta veckorna.

Mer läsning

Annons