Recension: Pegasus ställer stora frågor

Lee (Sara Larsson) och Lou (Emil Larsson) i

Vattnet håller på att ta slut. Samhället har slagits i bitar. Alla vill bara överleva eller ta sig bort. Plats? Kanske Gävle i en nära framtid.

AT Pegasus tar sig i sin uppsättning av Emma Broströms korta pjäs ”Alla som lever här måste dö” an stora frågor som vi känner igen från andra dystopier. Vad händer med kärlek och tillit? Vad är vi beredda att göra för att hålla oss vid liv?

Allt utspelas på en kyrkogård där nya gravar ska grävas. Scenen är i stort sett naken förutom en skottkärra, två spadar och högar med tillknycklade tidningssidor som är jorden. Just att det är så avskalat skapar en särskild laddning. Skådespelarna har ingenting att gömma sig bakom. Allt utspelar sig direkt och alldeles nära publiken, som ett enkelt kammarspel. Det här ställer naturligtvis stora krav på skådespelarna särskilt som det hela tiden är dialoger som ger bakgrund och för berättelsen framåt. Den unga ensemblen klarar ändå det hela bra utan att känslan att man tittar på någon sorts skolpjäs infinner sig.

En lite anmärkning om kläderna bara. De är slitna och trasiga som man kan förstå. Samhället har ju fallit samman för flera år sedan. Men nya, snygga Converse tycks det finnas tillgång till i alla fall. Skor utan minsta lilla fläck. En detalj att rätta till.

Vad som orsakat sammanbrottet är oklart. Man talar om att fåglar inte synts till på flera år. Det var länge sedan man kunde segla. Bensin är något man desperat söker för att eventuellt kunna ta sig bort. Varje vattendroppe måste tas tillvara. Här dricks till och med tårar. Just ovissheten om vad som hänt är irriterande och också effektiv. Att inte ge svaret bollar över frågan till publiken. Och vi inser att det är mycket vi gör som kan leda till det här. Ansvaret blir vårt.

I början bara en ensam, lite förvildad ung kvinna på scenen spelad av Nicolina Palmcrantz. Vi får aldrig veta hennes namn men hon smyger runt på kyrkogården. Just det som hänt henne och det hon sedan gjort avslöjas allt mer under pjäsen. Och det förklarar en del av vad de andra pratar om och undrar över.

Annars handlar det mycket om jakt på vatten och hur kärlek och vänskap sätts på prov eller raseras när det handlar om att överleva. Två ungdomar, Sam och Lee, kommer till kyrkogården och är beredda att gräva en massa gravar åt dödgrävaren Malen som kan fixa fram bensin. En av pjäsens mest laddade scener är sedan konfrontationen mellan Lees bästa kompis Billy, spelad av Ebba Pettersson, och Malen (Ibrahim Tunc). Där gnistrar det till lite.Annars lider det hela lite av att både karaktärer och handling är lite oskarpa. Vi får egentligen veta för lite om för mycket.

Ändå en uppsättning som är väl värd att ses och som borde få nå ut till en större publik.

Fakta:

Allt som lever här dör