Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samhällskritik och sagor under scenhösten

/
  • premiär i November. Kungliga Dramatens stora scen i Stockholm förvandlas till ett havsblått sagolandskap när ”Den lilla sjöjungfrun” har premiär i november.

Snart stockas teaterpremiärerna i almanackan och det gäller att vaska fram guldklimparna i utbudsforsen. Några trender? Nja, en hel scenhöst går förstås inte att dra över en kam. Det är utåtblickar: vad händer i världen? Bakåtblickar: vad kan vi lära av historiens snedsteg? Och förstås – överallt och i alla sammanhang – inåtblickar; Vad innebär detta knepiga att vara människa!

Annons

En som blickar bakåt och plågas av samvetskval är kapten Claude Eatherly, mannen som gav klartecken till att fälla atombomen över Hiroshima. Eatherly berättar sin historia i författaren Lotta Lotass ”Klar himmel” på Malmö stadsteater.

Den svåra situationen i Ryssland för journalister belyses på Stockholms stadsteater i danska succéförfattaren Hanne-Vibeke Holsts ”Moskva 7 oktober”. Pjäsen bygger på den sanna historien om journalisten Anna Politkovskaja som mördades utanför sitt hem i Moskva 2006.

Att man kan bekämpa en förtryckande regim med ordens makt, eller i alla fall försöka, visar även Belarus Free Theatre, det vitryska teaterkompaniet som förbjudits i hemlandet.

Trots att de inte spelar politisk teater förföljs medlemmarna och deras familjer av myndigheterna. Men Belarus Free Theatre vägrar ge sig och drar i höst ut på Riksteaterturné.

Turné blir det även för ”Rapporter”, rykande färsk dokumentärteater av den före detta radiojournalisten, numera dramatikern Marcus Lindeen.

Fyra månader innan premiär börjar Lindeen söka manusmaterial i medierna och voilà, det han fastnar för blir en pjäs. Ett experiment som tar tempen på samtiden – och är en blinkning till alla som klagar över att teater är mossigt.

Sagolikt blir det på Kungliga Dramaten i Stockholm när ”Den lilla sjöjungfrun” dyker upp i en familjeföreställning med fantasi och förvandling som huvudingredienser.

Regisserar gör Kajsa Giertz, som även står bakom en av höstens skönsjungande nypremiärer, musikalen ”Gråt inga tårar”, som snart lämnar Norrbottensteatern och gungar ut i landet i dansbandstakt.

(TT Spektra)

Fler premiärer i höst, i urval:

Mer läsning

Annons