Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sexköp och urbanisering – så här blir hösten på Folkteatern

/
  • Vad händer innanför väggarna i höst? Nu avslöjar Folkteatern Gävleborg sina kommande planer.

Nu avslöjas vad som ska hända på Folkteatern Gävleborg i höst.
”Äntligen! Att få möta en teater som är så på tårna”, utropar en regissör som knappt kan vänta på att få börja jobba i Gävle!

Annons

Det handlar om ensamma människor i hyreshus i en ny Folkteatern-föreställning med premiär redan i oktober.

Dessutom får vi äntligen reda på vad nya konstnärliga ledaren Mattias Brunn egentligen ska göra i Gävle.

Och så startar förberedelserna för ett samarbete med Riksteatern. Ja, det är mycket på gång kommande säsong också, enligt ett pressmeddelande på måndagen.

Men inget Shakespeare, inget dammigt. Allt är nyskrivet och samhällsengagerat. Folkteatern Gävleborg fortsätter sin vana att ställa frågor om samtiden.

”Som du. Som dom. Som jag.” (konstiga titlar är förresten också en vana, eller ovana) beskrivs som en berättelse om några människor som kämpar mot gnagande ensamhet. Platsen är ett hyreshus, någonstans i Sverige.

Medverkar på scen gör i princip hela Folkteaterns fasta ensemble plus några till. Monica Wilderoth är gästande regissör och manusförfattare.

Vi noterar att musiken för de ensamma ska skapas av ljudkonstnären Viktor Zeidner tillsammans med David Lehnberg från bandet The Deer Tracks. Bara det kan bli något alldeles särskilt.

”Som du. Som dom. Som jag.” har premiär 22 oktober och ska spelas på turné runt om i länet.

Regissören Monica Wilderoth uttrycker sin glädje över att få arbeta med Folkteatern och öser beröm:

”Äntligen! Att få möta en teater som är så på tårna”. Vad publiken i Gävleborg kan skatta sig lycklig för sin teater! Och så jag längtar att få komma upp och sätta igång och arbeta! Kom an Gävle!”

Samtidigt startar Folkteatern arbetet med ”Transaktion” som beräknas gå upp i januari 2017. Den här föreställningen ska skapas av Mattias Brunn ihop med skådespelarna Samuel Astor och Björn Elgerd. Det handlar om sex mot ersättning bland unga killar på nätet; vad är egentligen en behovstransaktion? Vad är moral och vad är lust? Undrar de.

”Det känns fantastiskt att få återvänta till Folkteatern och Gävle för det här arbetet”, uttalar Samuel Astor enligt pressmeddelandet.

Han är tidigare Gävlebo med nytt namn. Vi minns honom som Samuel Åström, begåvad teaterelev på Vasaskolan, som syntes i flera roller på Folkteatern innan han flyttade till Stockholm.

Teaterns nya konstnärliga ledare Mattias Brunn har sen ytterligare ett uppdrag. Han är en av flera som ska iscensätta föreställningen ”Landet inuti” om urbanisering och landsbygd utifrån ett personligt perspektiv: finns det plats för icke heterosexuella på bygdegårdarna? Temat ska undersökas i workshops och intervjuer under hösten.

”Landet inuti” görs av Folkteatern i samarbete med Riksteatern vilket betyder att den inte enbart kommer att spelas i länet. Den får premiär någon gång under nästa år.

Folkteatern vore inte Folkteatern utan ett ständigt pågående samtal med publiken. Även under hösten genomförs en seminarieserie i anslutning till kommande föreställningar och med inbjudna gäster. Det ska talas om mänsklig värdighet, anständighet och om sex mot ersättning bland annat.

Folkteatern har satt en ära i att låta sina skådespelare driva egna processer och bli skapare av egna föreställningar. Resultatet är bland annat Alexandra Zetterberg Ehns fantastiskt fina berättelse om sin mamma i ”Projekt: Mamma”.

Nu får vi också veta att skådespelaren Cecilia Wernesten ska jobba med en egen undersökning – kring barn och stadsvandringar: ”vad händer om en ser stadsplanering ur ett barns perspektiv?”.

Det här gör mig lite fundersam. Kvinnligt fokus på familj och barn och närmiljö. Medan männen gärna tycks åta sig bredare samhällsproblem i ”Landet inuti” och ”Transaktion”. Skådespelaren Martin Pareto vågar sig förresten på att greppa ett ännu tyngre ämne – nämligen klimatkatastrofen – i sitt personliga projekt ”Ett sjunkande skepp/Ett växande slott” med försommarpremiär om några veckor.

Folkteaterns väg framåt är säkert rätt men det gäller att inte halka in i gamla hjulspår.

Mer läsning

Annons