Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skalet som Läkerol lämnade

/
  • I utställningen
  • I utställningen
  • I utställningen
  • I utställningen
  • Gävlefotografen Jean Thorén skildrar det övergivna Läkerolfabriksområdet i en serie bilder.
  • Bilder av Gävlefotografen Jean Thorén visas i utställningen

Annons

Övergivna industriområden bär sin tystnad som ett tyngre ok än andra platser. Arbetare och tjänstemän har lämnat byggnaden. Det är många människors öden som ekar.

Läkerol-fabriken i Gävle blev en sådan övergiven plats. Det gick så fort. Plötsligt tillhörde den en annan, för länge sedan gången tid. Det gamla industrisamhället. 1900-talet.

Man kan inte tro att fabriken levde och doftade sött alldeles nyss.

Hur ser det ut bakom de låsta grindarna? Gävlefotografen Jean Thorén fick låna en nyckel och tog med sig kameran.

I en serie bilder som nu visas på Galleri Brynästorget skildrar han platsen genom dess detaljer. Rör som har förlorat sin mening löper längs fasader. Här är ett stillastående transportband som inte längre levererar. Fönstrens oseende ögon som skrattspeglar omgivningen.

Författaren Jan Jörnmark har genom flera böcker blivit känd för sina bilder av industrisamhällets övergivna platser.

Men Jean Thorén har egentligen en helt annan och egen agenda. Den öde Läkerolfabriken lockar honom med sin tomhet. En miljö utan människor, utan rörelse, med bara rena linjer och ytor.

Thorén vill få betraktaren att se bilder utan brus. Dagens människa är hysteriskt anfallen av bilder för jämnan, menar han. Vi tittar utan att se, låter färdiga minneskonstruktioner ersätta det vi faktiskt har framför oss.

Jean Thorén sätter sig till spjärn mot bildtröttheten. Det gör han också i sin löpande, roande serie ”Titta-bilder” (delar av den publicerades på Arbetarbladets kultursida under sommaren).

Jag är mer tveksam till om idén fungerar här, i utställningen, när det estetiska tar över. När Läkerol-fabrikens plåtfasad smälter av solljus och kompositionerna är avskalat vackra.

Det kan förstås också handla om att man som Gävlebo inte riktigt känner sig färdig med Läkerol. Känslan av att nedläggningen är en oavslutad, smutsig historia. Man är inte beredd på att möta verkligheten – det tomma skal som fotografen porträtterar.

*

Fotnot. "Foton från godisfabriksområdet" visas i Galleri Brynästorget, Gävle, från lördag 14 november till 4 december.

Mer läsning

Annons