Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skandalbrevet från Gävle kommun

/

Gävle kommuns kommunikationsavdelning tycks ha utvecklat idiotin till en konstart. Man vet inte om man ska flina eller grina. Efter deras senaste groda.

Annons

Låt oss först konstatera det självklara: En kommun ska inte göra reklam för enskilda näringsidkare. En kommun ska inte göra alkoholreklam.

Det är enkla regler.

Som Gävle kommuns kommunikationsavdelning nonchalerar.

Den har kritiserats tidigare. För att falskeligen kalla sina anställda marknadsförare för reportrar, bland annat. För att skvätta glättiga budskap under journalistisk flagg.

Men nu. Det är över gränsen. I ett nytt så kallat videobrev från Gävle kommun, månatligen producerat under titeln ”Gilla Gävle”, marknadsförs två varumärken och två företag – som till på köpet båda producerar alkohol. Det kvittrande inslaget är kryddat med det käcka tillropet ”Skål!”

Alltså. Jag drömmer om att det inte är sant. Jag drömmer att detta företagarfjäsk är ett konstnärligt experiment med avsikt att gestalta marknadsekonomins urholkning av politiken. Jag drömmer att Gävle kommuns hela kommunikationsavdelning avslöjas som en installation.

Det vore en dröm. Att de folkvalda önskat satsa så här mycket på kultur.

*

Fonot. Videobrevet ”Gilla Gävle” kan ses i Youtube-kanalen Gävle stad som drivs av Gävle kommun med kommunikationsavdelningens chef Johan Adolfsson som ansvarig utgivare.

Mer läsning

Annons