Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stekta författare

/
  • Leila Lindholm. kokboksförfattare – och registrerat varumärke.

Annons

Kan ett författarskap sälja teflonstekpannor?

Inte i Sverige, marknaden är för liten. Det krävs en Jaime Olivier.

Chefen för Bonnier Brands beklagar saken. Men säger till branschtidningen Svensk Bokhandel att han gärna hade varit agent för kändiskokboksförfattaren Per Morbergs vin. Tyvärr var man inte på banan, och tvingades se 150 miljoner i vinvinst fladdra förbi.

I dag är Bonniers desto mer med i leken. Företaget Bonnier Brands startade förra året med uppgift att produktutveckla Bonnierförlagens författare och karaktärer.

Barnboksfiguren Pelle Svanslös är redan ett varumärke. Författaren Elsa Beskow likaså. Hennes bilderbokstanter finns på muggar och plastbrickor. Stränga licensavtal reglerar rättigheterna.

Ett av de hittills med framgångsrika koncepten är Bonniers Barnkammarantologi, en bokserie kring vilken det också säljs bomullsplädar, kuddar, tapeter, tyger, haklappar och smycken.

Efter barnböckerna tar man itu med fackboksförfattarna.

Matstylisten Lisa Lemkes böcker ges ut av Bonnier Fakta och hon är redan nu ett av Bonnier Brands licensierade varumärken. Fitnesstränaren Anne Bech ett annat.

Bakdrottningen Leila står sannolikt förebild. Registrerat varumärke för förlaget Walter and Books. Leilas receptsamlingar ingår som bara en av produkterna i ett helt köksvaruhus av bakmaskiner, silikonredskap och doftljus.

Att koppla ihop författare och filmatisering är perfekt, menar Bonnier Brands. Och lätt, kan tilläggas eftersom även den stora biokedjan tillhör Bonnierkoncernen. Oscarsnominerade ”Wild” och ”American sniper” råkar båda vara aktuella titlar i Albert Bonniers vårutgivning.

Näst i tur står skönlitteraturen. En försmak var bokturné-eventet Book & Dreams där bland andra deckarförfattarna Camilla Läckberg och Denise Rudberg profilerades i en winwin-situation tillsammans med mysprodukterna chokladpraliner, te och hudkräm.

I pågående tv-programserien ”Deckarna” (”Deckarna på värdshuset)” putsar samma Rudberg och ytterligare ett koppel deckarförfattare sina varumärken. De har säkert mycket trevligt över vinglasen. Deras respektive förlag har möjligen ännu trevligare över försäljningssiffrorna.

Inför framtiden drömmer Bonnier Brands chef om ett deckarspel med kriminalförfattaren Leif G W Perssons ansikte på boxen.

Men drömmer författaren Hans Gunnarsson om att det ska säljas solglasögon och kabinväskor i hans namn efter charterrese-skildringen ”All inclusive”? Inte att döma av romanens handling där en fattig författare säljer sin själ till djävulen.

Hur kan Bonnier Brands dra nytta av Lars Norén? Kränga pappersnäsdukar och lyckopiller?

Ska ett författarskap sälja teflonstekpannor?

Jag har inget mördande bra motargument. Hela grejen låter bara så billig.

Jag gissar att jag får svaret att teflonet betalar för utgivningen av den där ljusskygga poeten som vägrar sälja annat än sina ord.

Om det åtminstone vore sant i längden.

Mer läsning

Annons