Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storytel köper Norstedts – affären skakar bokvärlden

/

Teknikbolaget Storytel som grundades för elva år sedan köper Norstedts, Sveriges äldsta bokförlag. Affären har fått kulturvärlden att gapa av häpnad. Enligt litteraturforskare är den ett logiskt tecken i tiden.

Annons

Ljudboksföretaget Storytel köper förlagsgruppen för 152 miljoner kronor. I köpet ingår Norstedts förlag, Rabén & Sjögren och Norstedts kartor.

Anna-Maria Rimm, doktor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet, ser det som ett tecken i tiden att det är just en digital aktör som köper ett traditionellt bokförlag istället för tvärtom.

– Storytel är en framgångssaga och ljudböcker går bara bättre och bättre i Sverige. Det man omedelbart kan konstatera är att vi nu får en mindre oberoende aktör på marknaden.

På senare år har vi sett flera liknande affärer där teknikbolag köper innehåll. Nordstedts vd Otto Sjöberg, drar paralleller till när Amazons grundare Jeff Bezoz köpte tidningen The Washington Post för tre år sedan. Han ser hoppfullt på framtiden för Norstedts.

Andra är mer reserverade. I sociala medier talades det under onsdagen om att Storytel "handlar med lånade pengar" och att affären för tankarna till 90-talets IT-bubbla.

Något som också får bokvärlden att rynka pannan är minnet av den kraftiga nedskärning av utgivningen som Storytel genomförde efter att de köpte Massolit förlag 2015.

David Lagercrantz, en Norstedts bäst säljande författare, påminner om att ett förlag inte är som andra företag.

– Litteratur är inte bara underhållning. Jag hoppas, vid gud, att man förstår detta, säger han till Dagens Industri.

Kjell Bolund, vd på Norstedts förlagsgrupp fram till 2007 och tidigare ordförande i Förläggareföreningen, säger att det är avgörande att Storytel inte tappar lusten om resultatet viker emellanåt.

– Norstedts har ju haft resultat som gått upp och ner. Så kan det vara i bokbranschen, man fixar inte till ett bra resultat på några år. Det krävs ett långsiktigt engagemang från ägaren.

Storytel kommer nu att gå igenom Norstedts och Rabén & Sjögrens utgivning för att se vilka titlar som kan omvandlas till ljudböcker.

– Mitt fokus är att användarupplevelsen ska bli så bra som möjligt, och där är innehållet jätteviktigt, säger Storytels vd Jonas Tellander och påpekar att man inte planerar några större förändringar i Norstedts framtida utgivning.

– Alla förlag, oavsett om man är 200 eller 10 år gammalt, kikar på hur man kan ha en bra mix mellan litteratur som är underhållande och lättsmält, och som ofta toppar försäljningslistorna, i kombination med lite smalare litteratur som för idéer framåt.

Mer läsning

Annons