Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sydländsk värme i Böna kapell

/

Annons

Sommarens sista konsert i Böna kapell. Fullsatt och varmt. Avspänt och nära till musikerna. Och till musiken. Som om mezzopranen Anna Zander och gitarristerna Liv och Per Skareng är hemma i vardagsrummet ungefär. På programmet mycket spanskt och franskt. Men först tre sånger av Mozart. Anna Zander berättar om texterna i sångerna och lyfter särskilt fram den i "Abendempfindung", om livets gång och slut. En text som är väl värd att läsa bara som en dikt. Med ackompanjemang av Liv Skareng är det en av kvällens höjdpunkter. 

Liv Skareng får sällskap med Per Skareng i ett par av Mario Castelnuevo-Tedescos preludier och fugor, hämtade ur hans "Les Guitares bien tempérées" för två gitarrer. Castelnuevo-Tedesco lämnade Italien för att komma undan fascismen och var sedan verksam i USA. Han skrev massor av filmmusik och hade som elever bland andra John Williams, Jerry Goldsmith, Henry Mancini och andra storheter inom filmmusiken. Men han skrev också mycket för gitarr och här var det särskilt "Preludium och fuga i E-dur" som fängslade. Modernt men ändå mycket klassiskt. Imponerande sampel mellan de två gitarristerna.

Några sånger av Gabriel Fauré och Manuel De Falla. Anna Zanders röst stark och klar. Faurés "La papillon et la fleur" dansar fram så omisskännligt fransk att man nästan hör ett musettedragspel också. De korta De Falla-sångerna med bara Liv Skareng bakom Anna Zander för oss ännu längre söderut. Särskilt i den lite knixiga "El paño moruno" imponerar de båda.

Mer spanskt med Albeniz Cadiz och De Fallas "Spansk dans nr 1".  Fint samspel mellan Liv och Per Skareng. Två gitarrer som talar med varandra, blir en helhet.

Habaneran ur Bizets Carmen avslutar. Eller "l ’amour est un oiseau rebelle" som den egentligen heter. Få verk är väl så utspelade som den. Men här, med två gitarrer, Anna Zanders sång och den intima miljön fick den nytt liv. En avskalad remake som lyckades. Eller så var det gitarrerna som gjorde det. Flera av kvällens stycken skrevs ursprungligen för piano. Men med gitarr i stället kommer de närmare, gitarren är mjukare och samspelar väl så bra med sången.

Som extranummer Barbro Högbergs finstämda "Med ögon känsliga för grönt".

Sommarens sista konsert alltså men Per Skareng mer än antydde i sitt tack till publiken att det kan bli en fortsättning kommande år. Det får vi hoppas. 

Mer läsning

Annons