Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta Osslund till Gävle, tack

/
  • Vasaskolans legendariska Osslundvägg.   Foto: Ur filmen
  • Dokumentärfilmaren Per Grimell spelar in i konstnären Helmer Osslunds sommarateljé och intervjuar hans dotter Anna-Stina Osslund.
  • I en ny dokumentärfilm skildras Norrlandsmålaren Helmer Osslunds liv och verk.   Foto: Privat
  • Norrlandsmålaren Helmer Osslund (1866–1938) var elev hos Gaugin, letade sina motiv i den svenska fjällvärlden och fick en sponsor i Gävle.   Foto: Privat

Visa den nya filmen om Helmer Osslund i Osslundstaden Gävle!
Gävle Konstcentrum får ett hedersuppdrag av Arbetarbladets kulturredaktör som tycker att Gävleborna måste få lära känna den stora Norrlandskonstnären som gett Vasaskolan dess fjäll.

Annons

Gävles mest kända målning är gjord av konstnären Helmer Osslund. Den har åtminstone garanterat setts av flest Gävlebor. Konstverket är målat direkt på väggen i Vasaskolans aula och har funnits där sedan 1914.

Tiotusentals elever har inte kunnat undvika Helmer Osslunds väldiga fjällandskap.

Han älskade fjällen, Helmer Osslund. Så mycket att han under en av sina utflykter med staffliet höll på att svälta ihjäl ute i Lapplands ödemark när båten med proviant aldrig kom.

Osslund. En av Sveriges främsta – och dyraste – konstnärer. Han kom att kallas Norrlands konstnärliga upptäckare. Född 1866. Anses som en föregångare. Han avbildade inte landskapet utan gestaltade dess inre liv.

I Helmer Osslunds motiv från Höga kusten kan man uppleva den uråldriga kraften med vilken landet reser sig ur havet.

Gävle-traktens odramatiska natur intresserade honom förmodligen inte särskilt. Ändå kom Helmer Osslund från Medelpad under en kort period att bosätta sig här. Och två gånger ha uppmärksammade utställningar. Gästrikehistorikern Ulf Ivar Nilsson har berättat om hur läderfabrikören Emil Matton blev Helmer Osslunds inofficiella mecenat.

Matton såg till att Helmers räkningar blev betalda, beställde ett fyrdelat konstverk, ”Årstiderna” (1907), till sitt hem i Villastan och var även den som bekostade väggmålningen i Vasaskolan.

Så visst har man som Gävlebo anledning att vara nyfiken på den kringflackande konstnären. Han var envis som synden med sina ensamma fjällturer och hade oberäkneligt humör, vittnar dottern Anna-Stina Osslund.

Hon är en pigg 90-åring som berättar om sina barndomsupplevelser, om det osslundska livet i sommarateljén utanför Sollefteå, om mamman och brodern som båda fick tbc. Ett ranglig grått hus står kvar med rosa pelargoner i fönstren.

Anna-Stina Osslund intervjuas i en ny dokumentärfilm som för första gången ger ett helhetsperspektiv på konstnären och hans konst.

”Jag har fått ta del av unikt källmaterial och kommit konstnären och hans familj nära”, säger dokumentärfilmsproducenten, tv-journalisten, Per Grimell i Umeå.

”Helmer Osslund – från Paris till Abisko” är ett tillfälle att få se många av Osslunds viktigaste målningar, nära, i fin återgivning. Vasaskolans paradvägg finns förstås med.

Filmaren Per Grimell reser till Osslunds landskap, platserna han inspirerades så starkt av, men också till konstnärsskolan i Paris där Helmer Osslund studerade. Läromästaren hette Paul Gaugin. Sen åkte Helmer hem till Sverige och gav sig ut i markerna med färglåda och smörpapper.

Det senare enligt konstnären både billigare och mer praktiskt i ränseln än tunga målardukar. Även om de som i dag investerat i Helmer Osslund-målningar för miljoner, förmodligen suckar oroligt över de expressiva penseldragens sköra underlag.

Sommarkväll vid Kallsjön, Norrländskt landskap med fors, Sommarafton vid Faxälven, Höstafton, Nordingrå, Vårafton bakom Kiruna, Lapporten. Detta målade Helmer Osslund. Och Stora Sjöfallet i Lule älv, för Vasaskolans elever i generation efter generation.

Filmen om Norrlandskonstnären Helmer Osslund hade urpremiär i Umeå under kulturhuvudstadsåret 2014. Den har sedan dess visats i Sundsvall, Sollefteå och Örnsköldsvik. Har överallt dragit fulla hus, konstaterar en lika överraskad som glad Per Grimell; ”det verkar finnas ett stort intresse”.

Men även Gävle är en Osslundstad. Även Gävle är Norrland. Gävle har dessutom ett Konstcentrum som satsar på filmkonst och visar film. Det behöver kanske inte alltid vara experimentell sådan.

Jag anser att ”Helmer Osslund – från Paris till Abisko” borde visas där. Snarast. Det är en hederssak.

Mer läsning

Annons