Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tacka Gunnar för filmljuset

/
  • Filmbildhistoria.  Ingmar Bergmans ”Smultronstället” hade Gunnar Fischers ljus.

Man har kanske oftast tänkt på Sven Nykvist (1922–2006) som Ingmar Bergmans (1918–2007) trogna filmfotograf. Men de bilder som gjort starkast intryck tillhör ju egentligen Gunnar Fischer, Bergmans tidiga följeslagare.

Annons

Mästaren bakom det solskarpa fotot i ”Det sjunde inseglet”, ”Smultronstället”, ”Sommaren med Monica”, ”Sommarnattens leende” och många fler.

Nu får vi skriva årtal i parentes också bakom namnet Gunnar Fischer (1910–2011). Han gick bort häromdagen, blev hundra år, äldst av de tre.

Ingmar Bergman och Fischer möttes 1945. De arbetade tillsammans under hela 50-talet. Deras första film tillsammans var ”Hamnstad” 1948.

Frågan är om inte Gunnar Fischers dramatiska, kontrastrika ljussättningar haft större betydelse än Bergmans regi för mångas filmupplevelser. Det är stillbilder som liksom klivit ut ur sina berättelser, för att både sammanfatta dem och för att lysa av egen magisk kraft.

De var rotade i den tidiga, teatrala filmkonstens bildvärld men flödade av ett modernt ljus.

Och nej, inget fotografi av Marilyn Monroe har samma utstrålning som det av Harriet Andersson i ”Sommaren med Monika”. Det har blivit en ikon, det har inspirerat både andra filmskapare, konstnärer och författare. Gunnar Fischer ska vi inte glömma.

BJ

Mer läsning

Annons