Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tallbo öppnar med upprördhet

/

Konstsommaren är här, Tallbo öppnar i helgen. Vi ser målerisk glädje och konst som var upprörande förr.

Annons

Först ut i år när Tallbo i Kungsfors öppnar säsongen är akvarellisten Peter Kautzky från Gävle, som inte visar akvareller, Jessica Bergström från Stockholm med rötterna i Sandviken och Lena Ljusberg och Pär Ljusberg från Sandarne. Dessutom visar Länsmuseet "Upprörande konst?".

Peter Kautzky är en trägen akvarellist, men nu prövar han både akryl och olja. Det har blivit lyckosamt, som om måleriet öppnat för ett starkare känsloinnehåll i hans bilder. På sätt och vis blir hans del av Tallbo en färd från vinterns kolonistugor hemmavid till varmare nattliga landskap.

Det ligger förstås nära till hands att jämföra akvarellens språk och måleriets.

I Peter Kautzkys fall tycks måleriet öppna för ett yvigare, lätt expressivt uttryck i några landskap från Provence, men även mot en inre värld i bilder med motiv urnatten. Ett exempel är "När natten kommer vill jag vara hos dig". Man kan ändå inte tala om skilda konstnärliga världar. I den stora "Ringde min syster bortom fälten" finns det välordnade som känns igen från akvarellerna, men fältens starka lapptäcke av färger reser sig i målerisk glädje.

I triptyken "Strandlinjen" följer vi en flod genom grönt landskap. Det ser ut att vara en vanlig dag. Men husen efter floden har svaga konturer, träden är schematiska och vattnet oroande mörkt som om skymningen kommer smygande, eller kanske en jordisk oro. Här finns ytterligare en intressant passage in till ett underliggande mer ovisst måleriskt landskap.

Pär Ljusberg visar bemålade träskulpturer. Hans maskerade flicka med en nalle i famnen, blodig på armarna och med en jättemask för ansiktet, är ett starkt verk om vad övergrepp gör med människor. I ett hörn leker hans fem hundvalpar och på golvet finns en skalbagge och en gräshoppa i jätteformat. Under taket finns en skock skator, en med silverskeden i munnen.

Lena Ljusbergs bilder i textil har inga andra ambitioner än att illustrera tankar om livet. Det känns lite allmänt. Det gör också Jessica Bergströms målningar om människor och relationer. Men här finns inga ansikten, ibland bara kroppens konturer. I någon enstaka målning försonar färgen, som i "Generationer".

Länsmuseets upprörande konst är ett mindre urval ur museets samlingar ett antal decennier bakåt. Där finns Kerstin Sunis sopsäck bakom glas och ram och försedd med en lågmäld text om färger och vardag i en människas liv.

Där finns också Harry Cesons explosiva portätt av Erik XIV, och Sven–Olow Olssons "Mars", en målning där två dockhuvuden ingår. I dag blir ingen upprörd över sådana verk. Upprördhetsfronten flyttas ständigt. Ibland är det nyttigt att se var den en gång fanns.

Det är väl värt att till sist besöka Åstugan i Tallbo, där högstadieelever från den lokala Prosperitaskolan visar teckningar.

Mer läsning

Annons