Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Exklusiv Norénkväll

/

Annons

Det verkar alltid pågå ett krig någonstans. Tjetjenien, Kongo, Mellanöstern är bara några exempel som vi följer eller värjer oss mot i nyhetsflödet. I varje krig är kvinnor och barn mest utsatta. Hunger, våldtäkter, förnedring hör till krigets vardag.

Lars Norén har flera gånger i pjäser undersökt vad våld och utsatthet gör med människan. Så också i den som i kväll ges på Gävle Teater. ”A la mémoire d’Anna Politkovskaja” rör sig i den yttersta utsatthetens landskap. Där är människor som har förlorat allt och som slåss, ofta mot varandra, för att överleva.

Vi är i Europa, kanske på Balkan, och det har varit ett krig. Vad finns kvar efter kriget? Vad återstår av mänsklighet hos de prövade varelser som rör sig i den här karga världen? Kanske den oerhörda livsvilja som får pjäsens personer att aldrig riktigt ge upp utan försöka igen och igen.

”A la mémoire d’Anna Politkovskaja” är skriven och även regisserad av Lars Norén. Den har tillkommit i ett samarbete mellan Théâtre National i Bryssel och Théâtre Nanterre-Amandiers i Paris. Endast en svensk skådespelare medverkar i uppsättningen, Malin Crépin – som för övrigt just fått utmärkelsen ”Rising star” av Stockholms filmfestival.

Gävle är en av de fem svenska scener som fått förmånen av ett gästspel. De övriga är Riksteaterns scen i Hallunda, Malmö, Halmstad och Linköping.

Låt oss inte avskräckas av att spelet sker på franska! Det blir lika goda möjligheter att följa det här spelet som det brukar vara att hänga med på operan. Vi får textremsa, den svenska texten vid sidan av.

Dessutom ger den här föreställningen en glimt av vad som engagerar på andra håll i Europa. Och den visar vilken stor roll den svenske dramatikern Lars Noren har fått i det europeiska teaterlandskapet.

 

Mer läsning

Annons