Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Men varför kysser de inte varann?

/
  • Spår av Ikea. Scenografin i ”Kyssen” är ett hem av kartonger.
  • Par i teater. Anna Andersson och Martin Pareto spelar ett Ikeabesatt par i ”Kyssen” som har urpremiär på lördag.

Den som inte är Ikea-knarkare räcker upp en hand! Men blir livet mer perfekt med de perfekta köksstolarna?

Annons

Ikea-fixen spelar central roll i Folkteaterns första höstpremiär– splitternyskrivna pjäsen ”Kyssen”.

Ikea-psalmen ska sjungas! Och på scenen står soffan Klippan med synlig prislapp.

Men någon sponsring är det inte tal om. Soffan är köpt begagnad på Blocket och förstärkt för att klara en teaterturné.

Ikea medverkar som symbol. Och det är ju svårt att hitta en tacksammare, när det handlar om att gestalta hur dagens människor designar sina liv men inte hinner leva. Ju mer vi köper desto mindre plats blir det över. För att kyssas, till exempel.

Komedins Ikea-beroende par Eva och Christer lyckas aldrig få till den där kyssen. Det är för många kartonger och skruvar och Billy-hyllor i vägen för mänsklig kontakt.

De måste bara fixa till lite till innan festen kan börja. Och lite till…

Inför urpremiären på ”Kyssen” i Gävle på lördag träffar jag Folkteaterns Martin Pareto och Anna Andersson. De gör rollerna som Eva och Christer; Martin står dessutom för den helt nyskrivna texten.

De två är ett par (icke utan Ikeamöbler) även utanför teatern, och det märks att ämnet engagerar dem. Ämnet som alltså inte är Ikea i sig utan konsumtionssamhällets påverkan på oss som personer.

– Jag har blivit smärtsamt medveten om hur ofta jag säger till mina barn ”skynda er” och ”vi har inte tid” och ”inte nu”, konstaterar Anna.

– Pjäsen är en reflektion över vår tid. Det handlar inte alls om vår privata relation, skyndar sig Martin att tillägga.

– Du vill att jag skulle vara med i föreställningen för att du tycker att jag är bra, hoppas jag, säger Anna.

De ler mot varandra ofta under intervjun.

Båda retar sig på uttryck som ”kvalitetstid” och ”att leva i nuet”. Hur gör man då? Det är floskler som ramar in lyckan i fyrkantskartong, tycker de. En konstruerad lösning på ett problem som bara skapar nya problem.

”Blonderade ögonbryn” var skådespelaren Martin Paretos debut som pjäsförfattare. ”Kyssen” är nästa skapelse och mera kommer, lovar han.

Den har blivit till på nätterna och på biblioteket. I vardagen i familjens trerummare har det varit för trångt.

”Du skriver så musikaliskt och rytmiskt”, berömmer Anna Martin innan jag ens hinner be om hennes synpunkter.

Tar ni med jobbet hem?

– Inte så mycket. Men vi har diskuterat texterna.

Hur fungerar det att vara ett ”riktigt” par på scenen?

– Det är inget speciellt. Men när man repeterar så kanske man kommer framåt snabbare, man vet vad den andre vill.

Martin Pareto beskriver ”Kyssen” som ett drömspel, en dröm i en dröm. Han använder lika mycket Strindberg som ”Matrix” som jämförelse.

I inledningen är Eva redan död, vid 53 års ålder. Vad gick snett? Varför nådde paret aldrig fram till kyssen i sin jakt på det perfekta?

Sedan spelas olika tillbakablickar genom åren där ”x antal kyssar inte blir av”. Som när Eva och Christer ska på utflykt till havet en vacker höstsöndag. Men de har glömt ta med kniv till matsäcken. De stannar till på Ikea. Och blir kvar. Det blir en höstdag vid bollhavet istället för vid det riktiga havet.

På affischen för ”Kyssen” ses Eva och Christer i ett gnistrande Ikea-kök, medan verklighetens teaterscenografi visar upp en tillvaro hoplappad av bruna möbelemballage.

Hur skulle det kännas om ni blivit sponsrade?

– Vi har lekt med tanken. Det är ju en del av den nya kulturpolitiken...

Anna suckar.

– Kulturen ska vara ett fritt rum, är Martins bestämda åsikt.

I föreställningen medverkar också Thomas Bärlin som ”psykologen”, en ledsagare på vägen genom äktenskapet som varit. Han är även en av tre sångare. De dyker upp som den antika teaterns kommenterande kör och sjunger köprumspsalmer.

Regissör är Öllegård Groundstroem som arbetar för första gången med Folkteatern.

– Hon har gått in med passion och politik. Hon sa att hon ville kunna känna sig som en bättre människa efter ”Kyssen”, en som har fått redskap att bättre förstå samhällets strukturer. Hon ville inte behöva känna sig som efter valet, helt deppig!

Är ni rädda för att Ikea ska bli sura då?

– Nej då. Istället för att personalen får lampan Astrid i julklapp så skulle ju Ikea kunna bjuda sina anställda på ”Kyssen”.

När var ni sist på Ikea själva?

– Inte den här hösten. Det var faktiskt ganska länge sedan…

Anna kan inte låta bli att vända sig direkt till Martin igen: ”Det är jätteroligt att jobba med dig!”

Hur ”Kyssen” fungerar återstår att se, men mötet med Martin Pareto och Anna Andersson känns i alla fall som en hälsosammare kick än Valbo.

Bodil Juggas

Fotnot. ”Kyssen” spelas två föreställningar på Folkteatern i Gävle (lördag 15/10 och onsdag 19/10) innan den åker på turné till länets alla kommuner med början i Lingbo torsdag 20/10. Därefter Mobygården 21/10, Sandviken lördag 22/10 samt tidag 25/10, Järbo onsdag 26/10 ,och Storvik torsdag 27/10.

Mer läsning

Annons