Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Proffsig barnteater av Skottes

/

Annons

Skottes är tillbaka! Denna gången är det fastrarna Titty och Isse samt deras köttbullsätande katt Pascha som vi får stifta bekantskap med. Trots att jag sett flertalet av Skottes tidigare produktioner blir jag lika fascinerad varje gång med vilken proffsighet och allvar skådespelarna tar på sig uppdraget att förmedla bra teater för barn. Hur dom i pjäsens inledning, innan själva handlingen tagit vid, ger en kort redovisning av vad vi kommer att få se och förklarar vissa detaljer, som att katten Pascha spelar banjo och inte gitarr. För mig tyder detta på en skicklighet som skådespelare, för att göra bra och trovärdig teater för barn är inte det lättaste.

Fastrarna och Pascha är både skriven och regisserad av Hans Kellerman. Han står även ör scenografin, ett jobb som kräver både en eloge och några extra rader. Kellerman har verkligen sinne för de små detaljerna, som binder ihop föreställningen till en fin helhet. Scenografin i samspel med Ove Anderssons musik är det som får Fastrarna och Pascha att lyfta, ta föreställningen upp bland molnen till den egna teaterhimlen som Skottes lyckats skapa.

Även om själva handlingen känns lite bristfällig och tam på sina ställen, så är det återigen de små detaljerna som styr upp det hela. Stina Zaccos underbara dialekt som är precis lagom mycket Stockholm samt dialogen mellan henne och den andra fastern i Marie Skönbloms gestaltning skänker ännu mer ljud till det hela, som en melodislinga. För är det något som Fastrarna och Pascha har så är det musik. Så är det heller inte för intet som Skottes faktiskt heter Skottes Musikteater. Det finns hopp om den yngre generationens teater vilket känns tryggt, mycket tryggt.

Ellen Eklind

Mer läsning

Annons