Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Teaterhöjdare till Gävle

/

En internationell utblick präglar våren på Gävle teater, från en komiker med Nya Zeeland som hemland till haitisk musik med Vasaskolans jazzgymnasium.

Annons

Men det är en svensk Nobelpristagare som på förhand ser extra spännande ut i vårprogrammet: Tomas Tranströmer.

Mer om honom senare, och den föreställning som baseras på hans poesi som gästspelar i februari på Gävle teater. Först några andra programpunkter som ser ut att kunna bli höjdare under våren. Som ”Apatiska för nybörjare”, en föreställning skriven av Jonas Hassen Khemiri om de apatiska flyktingbarn som blev stort uppmärksammade i media för några år sedan.

– ”Apatiska för nybörjare” handlar om rykten och ryktesspridning. Vad händer med oss när vi får höra ett rykte, vilka mekanismer klickar in, säger teaterns intendent Jonas Elverstig.

En annan programpunkt som vi väntar med spänning på är ”ett drama i serieformat” där Riksteatern har gjort en scenföreställning baserad på figurerna hos tre av våra främsta serietecknare: Sara Granér, Nina Hemmingsson och tidigare Gävlebon Nanna Johansson. Titeln är ”Vårens nyckelord är ångvält”. Ett sådant här Strindbergår har förstås någon av hans pjäser en given plats även på Gävle teaters repertoar. Valet föll på ”Fröken Julie” i produktion av Svenska teatern, ursprungligen spelad som parkteater. Dansen är som vanligt ett givet inslag i programmet och det är i synnerhet den sista dansföreställningen som vi hoppas mycket på – en hyllning till fotbollen och en kommentar kring ”den märkliga konflikten mellan sport och konst”.

Och så Tranströmer…

Som enda teaterpublik i landet utanför huvudstaden får vi i Gävle se ”Den halvfärdiga himlen”, Stockholm stadsteaters/Strindbergs intima teaters föreställning med Tranströmer-strofer som påpassligt hade premiär samtidigt som hans Nobelpris tillkännagavs.

Regissören Mia Winge grät glädjetårar när Samuel Fröler, en av föreställningens skådespelare, skrek från radion att Tranströmer hade fått priset:

– Vi höll på att ramla ihop av glädje. Medier från hela världen ringde. Det var som om vi också hade fått Nobelpriset.

”Den halvfärdiga himlen” utspelar sig på ett kontor där fyra kontorsråttor läser Tranströmer. Föreställningen består enbart av rader ur hans författarskap. Mia Winge fick idén när hon arbetade med stadsteaterns hyllning till poetens 80-årsdag. Efter en grillning hemma hos Tomas och Monica Tranströmer fick hon tillåtelse att göra teater av hans texter. Kritiken har varit bra, men inte lika bra som timingen, som var oslagbar. Men frågan är väl: Vad tyckte Tomas Tranströmer själv?

– Han kom till premiären och under föreställningen skrattade han till några gånger. Under applådtacket satt han och viftade med sin käpp och var väldigt glad. Han var nöjd och sedan fick pressen skriva vad de ville.

Mer läsning

Annons