Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vår tids Katitzi säljer sin klänning

/
  • SKOLTEATER. Ida Löfholm som Klara, Jonas Sjögren som Herman och Hedda Gullander som Djésa i Teater De Vills pjäs ”Djésa” som handlar om romernas situation.

Annons

Katitzi är inte den enda romska scenflickan.

Det är viktigt att det finns fler, menar Robert Jelinek, regissör till ”Djésa”:

– Man spelar alltid ”Katitzi” och det är väl bra att man gör det. Men det får inte vara så att ”Katitzi” är den enda berättelsen om hur det är att vara rom. Vi vill bredda perspektivet.

Tre ungdomar möts på en öde lekplats i Teater De Vills ”Djésa”. De har alla tre annonserat ut saker på Blocket och väntar på sina köpare. Under tiden börjar de prata med varandra. Djésa är rom, vilket väcker de två andras intresse – såväl nyfikenhet som fördomar. Med sig för att sälja har Djésa sin romska klänning, en symboltung avyttring.

”Djésa”, med text av Judit Benedek, sätter en brännhet samtida fråga på teaterscenen: romernas roll i Europa.

– I dag är det förfärligt att vara rom i Europa. När klyftorna vidgas, fattigdomen ökar, är det romerna som får ta emot stryk. Man sparkar neråt och värnar om sitt, säger regissören Robert Jelinek.

Vad skiljer att vara rom i exempelvis Ungern jämfört med i Sverige?

– I Ungern är det mycket mer öppet. Vidöppet. Rasismen är inte dold på något sätt. I Sverige är det inte öppet på samma sätt, men om det kommer fram att någon är rom kan den personen mista bostad eller jobb.

De svenska fördomarna är som nedärvda, går vidare från förälder till barn, vilket märks i pjäsen. Även människor som anser sig vara fördomsfria, som till och med bekämpar rasism, kan ha dessa föreställningar om romer. Fördomarna har också nästlat sig in i vårt språk.

– Om svenskar går in i ett stökigt rum kan de säga ”här är det taikon”. Det finns sådana fördomar som nästan är som inpräntade.

Pjäsens tänkta publik består av mellanstadieelever, och för de skolor som vill går det att vidga diskussionen med hjälp av DO-anställda dramaläraren Domino Kai (utbildad i Gävle) som besöker skolorna och utgår från samma frågor som ställs i pjäsen.

– Tanken är att barnen ska tänka och komma med egna frågor. Ibland har de frågor som ställer oss, men då försöker vi bolla tillbaka och fråga: Vad tror du själv?

”Djésa” spelas i dag för skolelever i Hofors Folkets Hus.

Mer läsning

Annons