Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Teatern tar sig an migrationen

/
  • Människor på flykt som just korsat gränsen till Kroatien, vandrar genom sädesfält i Slovenien i oktober 2015. Flykt är temat för många nya teateruppsättningar.
  • Dritëro Kasapi regisserar
  • Yngve Dahlberg regisserar
  • Cirkus Cirkör följer upp höstens föreställning
  • Riksteaterns
  • En hel del klassiker spelas också på landets teatrar under våren. Bland annat

Vem behöver skydd och från vad? Och vad förlorar de som stänger gränser? Frågor om migration och medmänsklighet genomsyrar teatervåren 2016 som också rymmer flera klassiska dramer.

Annons

Att det är William Shakespeares år i år, präglar förstås teatervåren 2016. Men det är migrationen som är den tydliga röda tråden genom vårens premiärer. Till exempel Anders Lustgartens "Lampedusa" som bland annat berättar om kustbevakaren Stefano som tar emot migranter vid Medelhavet.

– Förutom att det är ett aktuellt ämne, har vi också kommit till en punkt då vi börjat stänga gränser. Det är viktigt att berätta hur vi i Europa, vi inom gränserna, känner med vår verklighet och hur mycket vi förlorar av vår medmänsklighet genom att inte öppna gränserna, säger regissören Dritëro Kasapi, om pjäsen som har Sverigepremiär på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm den 28 januari.

Västerbottensteatern sätter upp "Finn-Pål", om nybyggaren vars far flydde från Finland till Västerbotten under "den stora ofreden" på 1700-talet, medan Cirkus Cirkör på nytt utforskar begreppet gränser i nya "Limits", som är fortsättningen på "Borders" från i höstas. Folkteatern i Göteborg sätter å sin sida upp Elfriede Jelineks nyskrivna drama "De skyddsbehövande", där man ställer frågan vem som behöver skydd i vårt Europa i dag och från vad.

– Jag vet ingen som är så aktuell som hon. Hon skriver satiriskt, dråpligt, roligt och djupt rörande om medmänsklighet, säger regissören Yngve Dahlberg.

Migrationstemat aktualiseras också i flera av nypremiärerna. I mars har Dramaten nypremiär på Vilhelm Mobergs "Utvandrarna" och på Riksteatern fortsätter föreställningen "Tigern", om rädslan för det främmande. Nämnas kan också Riksteaterns monolog om flykt, "Var är mitt hem", och Östgötateaterns "Bröllopsresan" om ett rumänskt par som hamnar i tiggeri. Dessutom fortsätter "Fosterlandet" om finska krigsbarn på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm.

Dritëro Kasapi och Yngve Dahlberg är överens om att det är viktigt för teatern att skildra det som nu sker i Europa. Dahlberg refererar till Elfriede Jelineks text som inspirerats av Aischylos grekiska drama "De skyddssökande" där människor flyr från Syrien till Grekland.

– Med den enorma migration som pågår nu ställs våra demokratiska värderingar på sin spets. Har vi mer rättigheter än människor från Syrien? Det var ju inte tänkt så när asylrätt och mänskliga rättigheter skapades.

– Därför är det otroligt viktigt att teatrarna tar upp detta. Här prövas vi som institutioner, säger Yngve Dahlberg.

Mer läsning

Annons