Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tv-kändisar kan hjälpa

/

Hybriskändisar tror redan att de kan författa romaner och måla tavlor – varför då inte dirigera en symfoniorkester?

Annons

SVT:s nya tv-serie ”Maestro” gör förhoppningsvis för den klassiska musiken vad ”Dansbandskampen” har gjort för dansbandsmusiken: ger den en plats i rampljuset. Sex kändisar från olika fält, från nyhetsstudion (Claes Elfsberg) till kampsportsringen (Jörgen Kruth), ska under några veckor lära sig att dirigera en symfoniorkester. En efter en röstas de ut, som vanliga simpla ”Idol”-deltagare. Lektioner under veckorna och läxförhör med Radiosymfonikerna inför jury på fredagen.

Finkulturen har börjat nosa på reality tv-formatet med ”Work of art” som en förebild i genren (”Project runway” med unga konstnärer istället för designers). Första avsnittet ägnas för mycket åt att etablera hur svårt dirigerandet är, och vilka noviser deltagarna är, för att ge en ledtråd till om det kommer att bli en musikalisk kamp med blod, svett och tårar. För mycket flams och för lite av adrenalinfylld tävlan, även om det är roligt att se Claes Elfsberg dirigera med höfterna.

Klassisk musik utan kändisar som tv-underhållning kanske är att begära för mycket, men om ”Maestro” hittar en publik vore det intressant med en säsong två där riktiga dirigentförmågor får konkurrera med varandra, som i ”Work of art”.

För att vara nybörjare låter det förvånansvärt bra när Ola Rapace, Petra Mede, Marit Bergman och de andra dirigerar. Men det är kanske inte här som Gävle symfoniorkester ska leta sin nya chefsdirigent, om man säger så.

Mer läsning

Annons