Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad skulle heliga Birgitta vara i vår tid?

/
  • Helgonet Birgitta.  Träskulptur, 1390-tal, i Vadstena klosterkyrka. I torsdags hyllades hon med ett oratorium med nyskriven text av Gävleförfattaren Helene Rådberg.

Annons

”Sancta Birgitta Europas skyddshelgon

 Be för våra barn

Gråt med oss när vi gråter våra barns gråt

Birgitta, pilgrim, du som gick till makten, hjälp oss att följa vår väg

Birgitta, gå till Gud, han skall be för den sargade världen…”

 

Under Nidarosdomens tusenåriga valv lyfte en kör av röster dessa ord från dagens lidandesvärld med skärande horn och vädjande cello i Henrik Ödegaards tonsättning av Oratoriet ”Sancta Birgitta”.

Denna kväll 7 augusti 2008 möttes två stora nordiska helgon! Den helige Olav, som kristnade Norge för tusen år sedan och skrinlades i Nidaros, och den heliga Birgitta som på sin pilgrimsfärd till i Trondheim för sjuhundra år sedan sägs ha fått ingivelsen att bygga Vadstena kloster som skulle bli ett andligt centrum i Sverige under flera hundra år.

Idégivare och drivande kraft bakom denna storartade musikalisk dramatiska föreställning har den norska sångerskan Eli Helland varit. Oratoriets textförfattare, författaren Helene Rådberg från Gävle, hade valt att inledningsvis teckna en poetisk tidsbild av den medeltida Birgitta med bland annat valda latinska citat från Birgittas officium.

Helene Rådberg tog sedan ett djärvt steg i texten in i nutiden. Vad skulle Birgitta vara i vår tid? Hur skulle hon agera inför dagens händelser? Scenografen Ella Christina Fiskum och koreografen Elisabeth Ökland Johansen menade att den andra delen av föreställningen skulle leda oss in i ”Birgittas huvud, hennes universum”. De beskriver sitt arbete så här:” Stycket tar opp ett tudelat liv – Birgittas jordiska liv och hennes andliga liv som utspelas i nutid.”

Detta tolkar dansaren uttrycksfullt. Hon sveper in publiken i en ringlande dans av både extas och eftersinnande lyssnande som djupast uttrycker den heliga Birgittas böner och röster genom tiderna.

Ett genialt drag av textförfattaren som ger liv och färg åt Oratoriet med Nidarosdomens mäktiga kör och solisternas enskilda stämmor. Danskonstnären Caroline Wahlström Nesses intensiva tolkning av ”Birgittas universum” lyfte oratoriekör och solister, vilka framträdde mera som statister än skådespelare.

Denna sensationella presentation av det svenska helgonet i Norges största och viktigaste helgedom skedde i hjärtat av det välbesökta och rika programmet på Olavsfestdagene i Trondheim, Norge, 29 juli – 9 augusti. Oratoriet blev något av en klassisk musikalisk höjdpunkt i det myllrande programmet av rock, lekar och nattliga popkonserter.

Kompositören Henrik Ödegaard är känd för verk i många olika genrer; folkmusik, kantater, opera, oratorier, elektronisk musik med mera. Han är ledande i gregoriansk musik och gav Sancta Birgittas Oratorium en mäktig avslutning med den gregoriansksjungande körprocessionen genom hela kyrkan. n

Ingrid Ydén Sandgren

Mer läsning

Annons