Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Välkommen, Issa Touma

/

Annons

Den första person jag råkade möta på väg till jobbet på onsdagsmorgonen var faktiskt Gävles nya fristadskonstnär Issa Touma.

Han kom vandrande i vårsolen vid järnvägsbron, iklädd sin karaktäristiska hatt. Karaktäristisk, jag vet, för han bär den på alla sina profilbilder.

Vi hann bara hälsa helt kort. Välkommen, mr Touma. Men det soliga morgonmötet satte agendan för dagen. Denna dag när Gävles och världens första fristads-bildkonstnär skulle officiellt presenteras i Stadshuset.

Det är en bra dag för Gävle och en bra dag för yttrandefriheten, som Gävlekommunalrådet Myléus högtidligt uttryckte sig och aldrig har jag väl haft anledning att så helhjärtat hålla med en kristdemokrat.

Han nämnde visserligen Gävle först. Betydelsen av glansen som det ger att vara yttrandefrihetens och konsten beskyddare ska inte ur kommunens synvinkel underskattas. Kommunikationschefen Johan Adolfsson hade bokat pressträffen.

Men nu ska det handla om Issa Touma från Syrien. Hans tidiga promenad genom fristaden Gävle hade Gasklockorna som mål. Fristadskoordinator Hanna Nordell förevisade platsen som Issa Touma blev förtjust i; i dessa mäktiga byggnader skulle han kunna göra något.

Annars kan en utställning på Gävle Konstcentrum eventuellt bli aktuell framöver, säger Hanna Nordell och ser förhoppningsfull ut.

Issa Touma själv säger att han kommer att resa mycket och sköta sitt galleri i Aleppo på distans från Gävle. Nästa vecka öppnar en ny utställning där, ”Time machine”; han är entusiastisk över temat. Att visa ett annat Syrien än krigets och blodets är en strävan. Men framför allt att få människor att mötas genom konsten.

Issa Touma gör egna fotografiska konstprojekt, han anordnar utställningar och festivaler och har drivit Le Pont Gallery i Syriens huvudstad sedan 1996. Det beskrivs som en konstnärlig och intellektuell fristad – ja, just med det ordet.

Förra året blev galleriet tillflykt för ett antal kvinnor som flydde från våldet. Issa Touma porträtterade dem i fotoserien ”Women we have not lost yet”.

“Art camping” är ett annat av hans projekt. Det hade till syfte att få unga människor att uttrycka sig genom konsten. För övrigt en work shop-modell inte olik det Gävle Konstcentrum gärna sysslar med. En variant av ”Art Camping” för Gävle är en idé. Men i Sverige skulle Issa Touma slippa anpassa sig och vara smidig för att inte väcka vrede.

Han anländer till Gävle från en filmfestival i finska Tammerfors där hans film ”9 days – from my window in Aleppo” just visats. Och prisats. Den har även tidigare blivit omtalad. De nio dagarna är krigets första nio dagar, iakttagna från Issa Toumas lägenhet i Aleppo. Som han upplevde dem, i ett märkligt stillsamt chocktillstånd. Helvetet var utanför på gatan.

Han vaknade, tittade ut och såg unga män stapla sandsäckar som skyddsvärn. Skott hörs i bakgrunden. ”9 days” är dedicerad till alla civila i Aleppo. Och är ett meddelande till omvärlden.

Om ni undrar varför Issa Touma tog fram sin kamera så är det för att han anser att konsten är enda sättet att göra motstånd mot barbariet.

Att visa några av hans bilder känns som ett bra sätt, på en bra dag för yttrandefriheten, att välkomna Issa Touma till Gävle.

Mer läsning

Annons