Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vykort från Lappland – inte

/
  • Amatörfotografen och skolläraren Rolf Ärnströms bilder från 1940-talets samebyar i Lannavaara och övre Soppero. Visas i ny utställning i Sandvikens Kulturcentrum.
  • Amatörfotografen och skolläraren Rolf Ärnströms bilder från 1940-talets samebyar i Lannavaara och övre Soppero. Visas i ny utställning i Sandvikens Kulturcentrum.
  • Amatörfotografen och skolläraren Rolf Ärnströms bilder från 1940-talets samebyar i Lannavaara och övre Soppero. Visas i ny utställning i Sandvikens Kulturcentrum.
  • Amatörfotografen och skolläraren Rolf Ärnströms bilder från 1940-talets samebyar i Lannavaara och övre Soppero. Visas i ny utställning i Sandvikens Kulturcentrum.
  • Amatörfotografen och skolläraren Rolf Ärnströms bilder från 1940-talets samebyar i Lannavaara och övre Soppero. Visas i ny utställning i Sandvikens Kulturcentrum.

Annons

Är bilderna exotiserande? Eller respektfulla? Hur man än betraktar Rolf Ärnströms fotografier av samiska barn i traditionella kläder, har de något att säga.

Om dokumentärfotografiets historia. Om fördomar då och nu.

Om betraktaren också kanske. Vi förväntas själva ta ställning till problematiken, i en för dagen ny utställning i Sandvikens Kulturcentrum.

Den är producerad av Tromsø Museum – Universitetmuseet 2010, och visas nu som vandringsutställning.

Rolf Ärnström (1914–1997) kom som ung lärare till i en skola i Lannavaara söder om Karesuando 1942. Han stannade i sex år. Han hade köpt en enkel småbildskamera och fotograferade sina elever och vardagen i samebyarna.

Senare i livet sägs han ha jämfört sin vistelse längst uppe i norr med en resa till planeten Mars.

I dag räknas Ärnströms dokumentation som en fotografisk skatt. Motiven är unika men också amatörfotografens sätt att närma sig människorna och deras kultur på ett kärleksfullt, familjärt, sätt.

Samtidigt ingår Rolf Ärnström i en lång tradition där "den främmande blicken" utforskar och avbildar en minoritetsbefolkning, på gott och ont, konstateras i utställningen.

Den heter just i ”I fotografiets tid” och vill få oss att fundera över relationen mellan makt och identitet. Vilken världsbild uttrycker bilderna från Sápmi? Fotografen kom från centrum till periferi. Han ”skickade vykort” från vad som sågs som exotiska trakter.

Utställningen tar sin utgångspunkt i Rolf Ärnströms foton från 1940-talets samiska renskötarsamhälle men ställer kompletterande frågor.

”I fotografiets tid” kan ses på Torget, vid receptionen i Kulturcentrum och invigs torsdag 16 april med tal av Gunnar Ärnström.

Mer läsning

Annons