Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Westerman i konstens skyltfönster

/

Lars Westerman i Gävlegalleriet 7 kvadrat orsakar en uppgiven suck. Fast han alltså är jättebra.

Annons

Sandvikenkonstnären Lars Westerman naglar fast sina målningar i underlaget. Det känns som om varje verk har växt ihop till en kropp. Färgklumpar och flikar stickar ut, tygbitar och klipp finns infogade, delar har skurits ut ur lagren. Man skulle nästan kunna säga att dessa ”årsringar” berättar en egen historia. Ibland får underlaget bestämma förutsättningarna – som när en delvis förkolnad bräda kommer till användning.

Sättet att arbeta ger en spännande struktur – samtidigt som tidsdimensionen blir påtaglig. Det är verkligen värt att kika närmare på Lars Westermans måleri!

Men även de ofta diffusa motiven kräver uppmärksamhet. ”Byn på det gyllene berget” får sin sällsamma glöd först sedan jag läst titeln.

I en annan bild syns, ovanligt tydligt, ett gammalt lantligt hus. Det tycks på ett fascinerande sätt vika insidans tapetserade väggar utåt gården. Westerman har föreställt sig dessa avgränsade fält som någon helt annat, upptäcker jag. Konstverket heter ”Liten odling”, helt enkelt. Fast vi kanske kan mötas i tanken att ett hus (en individ) behöver sträcka sig utanför sig själv för att odla sin mänsklighet.

Lars Westerman odlar också generellt en mystik i sin konst. Andligheten verkar hotad, som i skulpturen av ”Liten man på smal hylla”, en ensamt balanserade munkfigur med gyllene plåt över sitt bröst.

Lars Westerman var en av deltagarna på årets Gästrik Konst, är en väl etablerad lokal konstnär – sedan 1970-talet, och även känd som intendent i Sandvikens konsthall.

Just nu visar han upp ett antal av sina verk i Gävle, delvis nya saker. Man kan dock endast med tvekan kalla det utställning. Rättare vore utställningsexemplar, ungefär som i citybutikerna – inspektera här, beställ på nätet.

Gallerihörnan i konsthantverksbutiken Kollakolla fungerar bra i vissa sammanhang, för minikollektioner eller kollektiva temavisningar. Men med Lasse Westerman blir det tydligt att Gävleborna – och konstnärerna – i brist på riktiga gallerier får nöja sig med ett konstens skyltfönster.

Mer läsning

Annons