Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yviga Brel-tolkningar till soppan

/
  • BREL-TOLKARE. Andreas Liljeholm bjöd på ett dussin tolkningar av Jacques Brels sånger som lunchunderhållning på Folkteatern.

Annons

Redan när Andreas Liljeholm springer in på scenen efter ouvertyren och brister ut i ”Mathilde” sätts den utlevande stämningen. Liljeholm passar väl in med sin yvighet i chanson-traditionen, när han som lunchunderhållning på Folkteatern sjunger ett dussin av Jacques Brels sånger.

Han gör föreställningen ”Beredd!”, med titeln från en av sångerna, som ett mellanting mellan aktör och artist. Mellan musiknumren går han in i rollen som Brel, genom att läsa upp texter som tagits från intervjuer med honom.

Återkommande i mellanspelen är vandringen, det nomadiska, och Jacques Brel var en artist i flykten. Hemlivets instängdhet återkommer också i text och musik, ett tema som drev honom från familjen för att söka lyckan som artist i Paris. Han dog 1978 av lungcancer, men lever i dag kvar som en av de främsta inom chanson-traditionen.

En tradition som kan vara mer lämpad för kontinentala kynnen, men Andreas Liljeholm tolkar den väl, i synnerhet i extranumrets ”Kanske kärlek är allt”. Brel kan vara schlagersmäktande som i den sången, men också drastiskt rolig, vilket Liljeholm plockar upp bra, som i versionen av ”Han har ihop det med min fru”.

Kafékänslan under sopplunchen på Folkteatern var en mycket lämplig inramning för denna typ av föreställning.

”Tröttsam till och med att titta på”, löd Brels hustrus omdöme om maken. Hon visste säkert vad hon pratade om, men det är ett omdöme som inte gäller Andreas Liljeholm.

Mer läsning

Annons