Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lär av Konstcentrum

Pedagogik är ett vansinnigt laddat politiskt ämne. Det kanske man inte tror. Men det handlar ju om hur man kan fostra framtida väljare.

Annons

Just nu rensas till exempel de sista resterna av ”flumskolan” ut till förmån för rationella modeller för överförande av traditionell faktakunskap. Det vill säga eleverna skolas in i ett auktoritärt system.

Då är det befriande att läsa om framgångsrik motståndskamp. Som den som förs på Gävle Konstcentrum.

Där arbetar konstpedagogen Åsa Mårtensson med förskolebarn och skolelever som besöker olika utställningar. Hennes erfarenheter (och även andra konstpedagogiska metoder) redovisas i nyutkomna boken ”Konst och pedagogik”.

Genom konstpedagogiken möts verk och publik på jämlik nivå där besökaren inte ses som en passiv mottagare utan genom sin unika upplevelse är delaktig i att skapa verkets betydelse. Detta i en process där barnen experimenterar och utforskar på egen hand.

”Den pedagogik som eleverna möter på Konstcentrum leder inte alltid till tydliga faktakunskaper”, konstaterar Åsa Mårtensson. Men barnen lär sig sammanhang och kommunikation. ”Och vad skall vi med våra kunskaper till om vi inte kan kommunicera dem?”, skriver hon.

”Konst och pedagogik” har många fina exempel på hur unga människor bara genom att besöka en konstutställning skaffat sig nya insikter om såväl konst som om sig själva, och en ny förmåga att tolka verkligheten. Deras ordinarie lärare på Källmursskolan uttrycker sig entusiastiskt om erfarenheterna.

Boken är tänkt som kurslitteratur och som inspiration för alla som sysslar med utställningar. Det vore inte fel om också en och annan skolpolitiker läste den.