Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lär av skolan i Finland

Annons

Pisa-undersökningen visar att svenska elever halkar alltmer efter i sina kunskaper och att skillnaderna mellan skolor blir allt större. Dessutom kan privata ”skolproducenter” årligen inkassera vinster på 800–1 000 miljoner kronor, vinster som består av våra gemensamma skattepengar.


Sverige är ett av ytterst få länder där offentliga medel får användas för att aktiebolag ska driva skolor i vinstsyfte. Samtidigt bidrar det fria skolvalet och profileringen av skolor till ökad segregation och ökade kunskapsklyftor.

Det kan i detta sammanhang vara intressant att göra jämförelser med grannlandet Finland. Finland har år efter år legat på topp i Pisa-undersökningens resultat när det gäller elevernas kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap. Detta i ett land som knappast har några privatskolor och där eleverna i stor utsträckning går i den geografiskt närmaste skolan. Den finska skolan har dessutom lyckats att fördela kunskaperna relativt jämlikt mellan skolorna, mellan landets olika delar och mellan elever med olika sociala bakgrund. Den har också utmärkt sig när det gäller att undervisa de svagpresterande eleverna.

Vad är då hemligheten bakom den finska skolans framgångar? Jag är övertygad om att den sammanhållna skolan i samhällets regi är den avgörande orsaken till att man lyckats. Naturligtvis är också lärarutbildningen av stor vikt. Finlands lärarutbildning är koncentrerad till universiteten och den är längre och mer omfattande än i de flesta OECD-länderna. I Finland har läraryrket status och många vill utbilda sig till lärare.

I Sverige har eleverna blivit offer för olika sorters experiment under valfrihetens, profileringens och privatiseringens mantel. Jag önskar att privatiserings- och valfrihetsivrarna bland politikerna vågade erkänna sina misstag och se resultatet i vitögat och handla därefter.


Eeva-Maria Ljungvall 

Mer läsning

Annons