Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarstudenter ska få avsluta sin utbildning

Annons

Svar till "Varje lärarstudent är viktig", av Marcus Friberg, ordförande, och Linnea Bladin, Lärarförbundet Student.

I en debattartikel i Arbetarbladet 2011-08-27 hävdar författarna (lärarstudenter) att resurser har tagits av de studenter som redan finns i lärarutbildningen för att utveckla de nya lärarutbildningarna. Det är farhågor och funderingar som presenteras.

Som akademichef och ansvarig för lärarutbildningarna på akademinivå, svarar jag på debattartikeln och jag har viss förståelse för den oro som formulerats. Därför har ett beslut fattats som innebär att de lärarstudenter som finns i den äldre utbildningen, skall få avsluta sin utbildning med bibehållen kvalitet. Inga ekonomiska nedskärningar har gjorts och de lärare som rekryterats används i såväl gamla som nya lärarutbildningen.

Utvecklingsarbetet för den nya lärarutbildningen handlade dels om att skriva en ansökan, dels om att utarbeta nya utbildningsplaner samt utveckla nya kursplaner. Det var en pressad tidsplan som studenterna pekar på, men i övrigt var utvecklingsarbetet det gängse för nya utbildningsprogram. Vissa nyrekryteringar gjordes av främst disputerad personal.

Lärarstudenter finns representerade i lärarutbildningsnämnden och i akademirådet
Dessutom inbjuder akademichefen till överläggningar med studentföreningarna varje termin. Det finns många tillfällen för våra lärarstudenter att reda ut eventuella frågetecken med ansvariga på Högskolan i Gävle.

Jag instämmer först och främst helt och fullt i att 2011 är ett unikt reformår inom skola och lärarutbildning. Högskolan i Gävle ansökte om examensrätter för den nya lärarutbildningen och har erhållit i stort sett de sökta examensrätterna efter ett intensivt utvecklingsarbete.

Rektor tillsatte lärarutbildningens arbetsgrupperna som utvecklade den nya utbildning och detta utvecklingsarbete finansierades med särskilda medel. Några reduktioner av ekonomin för de lärarstudenter som finns inne i utbildningen har inte gjorts. Utbildningsvillkoren är i stort oförändrade.

Åsa Morberg
docent och akademichef, Högskolan i Gävle.

Mer läsning

Annons