Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lättare bli bluffad som företagare

Trenden att starta egen firma håller i sig. Men vad många inte vet är att man som företagare inte omfattas av konsumentlagen. I stället styrs affärerna av avtal där ångerrätten sällan finns med.

Annons

Enkelt beskrivet kan man säga att konsumentlagen är till för att skydda privatpersoner i samband med handel. Bland näringsidkare är det köplagen som styr, och den bygger på stor avtalsfrihet. Regelverket är långt ifrån nytt, ändå är det åtskilliga som missar att det är så.

Och många är de nyblivna firmatecknare som lärt sig den hårda vägen att läget förändrats för dem. Till exempel har en företagare ingen ångerrätt, den som annars är två veckor om köpet gjorts via nätet eller från en dörrförsäljare. Man har heller ingen möjlighet att få hjälp av en konsumentvägledare, och man kan inte vända sig till Allmänna reklamationsnämnden om köpet gjorts till företaget.

– Det är viktigt att veta på vilken räkning köpet görs – företagets eller den privata. Det är det många som missar, säger Peter Gustavsson, jurist på Konsumentverket.

Han påpekar att man som företagare fortfarande kan göra privata köp och att man då omfattas av konsumentlagstiftningen. Men det är inte alltid självklart att den som säljer varan uppfattar – eller vill uppfatta – att det är ett privat köp. Särskilt inte om leveransadressen är till företaget, vilket kan vara samma som till hemmet.

Blufföretag och bluffakturor är ett annat gissel som många företagare råkar ut för. I de fallen utnyttjas det faktum att firman inte kan ångra ett köp. Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, säger att det kan handla om alla möjliga sorters bluffar. Som exempel tar han telefonförsäljare som påstår att de erbjuder tjänster i samarbete med en myndighet och som den nyblivna företagaren måste ha.

– Många trillar dit. Som nybliven företagare är man inte beredd på den anstormning av aggressiv telefonförsäljning som ofta följer på en registrering av ett företag. Det är till och med så att det hör av sig folk till oss som menar att de aldrig skulle ha registrerat sitt företag om de hade vetat att det skulle bli så.

Per Geijer påpekar dock att man alltid ska bestrida ett köp som inte gått rätt till. Det ska alltid göras via mejl eller fax så att det finns ett kvitto med tidsangivelse.

– Enda utvägen för blufföretaget är då att driva det till tingsrätten.