Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Wennberg: Lokaltidningarna viktiga när människor har svårt att skilja på fakta och fiktion

Annons

Fredagens besked om att Mittmedia köps upp av Bonnier News och Amedia må ha varit stor nyhet bland landets journalister, men på många sätt är det inte mer än en företagsaffär bland andra. Mittmedia är ett kommersiellt företag med ekonomiska problem, att man en dag skulle gå samman med en större koncern har varit ett självklart scenario i flera år, vilket också innebär att beskedet om försäljningen till Bonnier och norska Amedia egentligen inte är särskilt mycket mer än ytterligare en dag i nyhetsfabriken i en bransch som befunnit sig i kris under de senaste 10 åren.

Vad kan väntas av Bonnier som lokaltidningsägare? Förhoppningsvis ett förhållningssätt som säkrar den lokala journalistiken i de regioner Mittmedias titlar verkar, och på många orter verkat i mer än 100 år. Hur många journalister som anses krävas för att utföra det arbetet är oklart, men att förändringar är att vänta framöver är tämligen sannolikt.

Klart är oavsett att lokaltidningarnas roll är särskilt viktigt i en tid då propaganda, påverkanskampanjer och rena lögner kallas "nyheter" och människor har svårt att skilja på fakta och fiktion. Utan granskande journalister ökar risken för korruption och maktfullkomliga politiker som fattar beslut mot bättre vetande. Utan lokaltidningsjournalister, ingen bevakning av hur Ockelbo kommun egentligen använder skattemedlen, hur det går för det nya styret i Gävle eller granskning av hur offentliga upphandlingar sköts, eller missköts, i Tierp.

Den journalistiska närvaron handlar dock inte bara om att klä av makten och fungera som offentlighetsprincipens och den förnuftiga skattemedelsanvändningens väktare. Tidningar har också en folkbildande funktion som i sig är direkt avgörande för demokratin.

Människor med kunskap och information är människor förmögna att agera, utkräva politiskt ansvar och aktivt forma samhället och vara deltagare, istället för åhörare, i den politiska debatten.

När Bonnier och Amedia köper Mittmedia, är det därför också en viktig folkbildningsorganisation man köper.

Annons