Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad avses med integration?

Annons

Vad spelar positionen i hemlandet för roll i integrationen i det nya landet? I Boken ”Religionskollision” skriven av religionsvetaren Eli Göndör presenteras en ny teori om integration och minoritets-och majoritetsgrupper. Teorin började utformas när författaren noterade ett mönster som gick ut på att minoriteter anpassade sig om de hade ett minoritetsarv, det vill säga om de själva hade tillhört en minoritet i hemlandet. Gruppen som hade ett majoritetsarv visade sig dock vara mindre anpassningsbenägna i det nya samhället. För de som hade ett majoritetsarv blev anpassningen svårare och känsligheten för minoriteters behov mycket sämre.

Anpassningen visade sig inte vara baserad på en viss religion eller etnicitet, utan på historiska, sociala och kulturella arv. Bokens ambition är att utifrån denna teori förklara varför vissa invandrargrupper har lättare att anpassa sig än andra och att även poängtera att religionen inte är det grundläggande problemet.

Det är första gången som integrationen i Sverige beskrivs utifrån detta perspektiv och därför är boken ett viktigt bidrag till den svenska integrationsdebatten. Med hjälp av den ökade förståelsen som teorin erbjuder blir det lättare att finna integrationspolitiska svar och lösningar.

Göndör menar att en grupp som historiskt och kulturellt har haft en majoritetsstatus även utvecklar en dominansposition, detta innebär att gruppen ser det som en självklarhet att de egna normerna även gäller hela samhället. Vidare medför en dominansposition även en uppfattning om att minoriteter bör anpassa sig till majoriteten.

Göndörs bok visar att integrationen påverkas av den tidigare majoritets-eller minoritetspositionen.

För minoriteter är det tvärtom eftersom de inte har den möjligheten, istället vet de att deras normer inte gäller för hela samhället. Strategier som minoriteter använder sig av är att isolera sig eller att anpassa sig på olika sätt. Sällan är det så att en grupp med minoritetserfarenhet utmanar majoritetens normer, detta delvis på grund av att de vet vilka risker det medför att utmana majoriteten för mycket.

Vad innebär det då att en grupp som har haft en majoritetsstatus plötsligt blir en minoritet? En möjlig konsekvens är att en identitetskris uppstår, eller att det egna kulturella arvet blir allt tydligare och viktigare i det nya samhället. Göndör menar att man i Sverige inte riktigt förstår dessa mötens betydelse. En minoritets tidigare erfarenhet av anpassning innebär till exempel att gruppen har lärt sig att läsa av samhällskoder, därmed blir minoritetsstatusen en integrationsresurs.

Många av de konflikter som vi ser idag, som kan uppfattas som religionskollisioner, är en konsekvens av dessa olika positioner. Ofta handlar det om att majoritetssamhället utmanas med krav på anpassning till en grupp som är ovan vid den nya minoritetspositionen.

Hur kan denna teori hjälpa oss att förstå dagens Sverige? Teorin hjälper oss att förstå komplexiteten i integrationen, och utmanar den enkla förståelsen av att invandrare från ett visst land enbart skulle bära med sig en viss kultur eller religion, istället för att se variationen och hur den avspeglas i Sverige. Gränserna för anpassning och vad integrationen egentligen innebär är en av de viktigaste frågorna i valrörelsen, det är en fråga som behöver besvaras mer utförligt och att läsa denna bok är en bra början.

Mer läsning

Annons