Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

LO-kampanj för Socialdemokraterna

Annons

Vi kommer allt närmare valdagen. Partierna arbetar hårt för att få våra röster, det är väl okej men betydligt knepigare blir det att förstå LO:s ställningstagande. Det är något märkligt och otidsenligt med LO:s ställningstagande som en högröstad megafon åt Socialdemokraterna. En hatkampanj mot alliansregeringen och dess partiledare. Bilder med plakat på upp och nervända partiledare med hatord framför hela ansiktet, typ helsjukt, dunderdumt etcetera. Borgerliga politiker framställs som ondskefulla. Man kan bara hoppas och tro att väljarna inte är så enfaldiga och korkade som LO-ledningen tycks tro, utan att kampanjen slår tillbaka på budbäraren LO.

Men när det är brist på argument är det tydligen lättare att kasta skit på motståndaren än att presentera några egna förslag. Kan det verkligen vara rimligt att en facklig organisation ska lägga pengar på att stödja ett politiskt parti. De beräknar själva att satsa 77 Mkr exklusive lönekostnader för valarbetare samt 24 miljoner kronor som LO:s egen kampanj kostar.

Med andra ord kan man betrakta LO som en kampanjorganisation för Socialdemokraterna snarare än en fri obunden facklig organisation. Över 45 procent av LO:s medlemmar röstar på ett annat parti ändå får de vara med och betala och stödja ett parti som de inte sympatiserar med. Är det ett modernt sätt att bedriva facklig verksamhet. Wanja Lundby-Wedin försvarar kampanjen, kanske hägrar en ministerpost. Kanske det är Wanjas ansikte som skulle vändas upp och ner med ordet dunderdumt på!

En skilsmässa mellan LO och Socialdemokraterna skulle vara bra för politiken i allmänhet och för partiet och LO i synnerhet.

Sivgard Claeson, centerpartist

Mer läsning

Annons