Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mackdöd hotar servicen på flera småorter

Servicen på många småorter försämras drastiskt när mackdöden nu accelererar till följd av rationaliseringar inom branschen och tuffare lagstiftning.


– Som liten företagare har man fullt sjå att överleva, säger mackägaren Fredrik Pedersén i Årsunda, en av flera orter i Gästrikland som riskerar att mista sin enda bensinstation.

Annons

I fredags beslutade regeringen att genomföra steg tre i den så kallade pumplagen. Det innebär att alla mackar som säljer mer än 1 miljon liter bensin per år måste kunna erbjuda kunderna minst ett förnyelsebart drivmedel som alternativ. Ett krav som medför investeringar på 250 000–400 000 kronor för små bensinstationer med ägare som redan i dag lever på marginalerna. Samtidigt pågår en omfattande omstrukturering inom branschen där de stora oljebolagen vill ha färre mackar som säljer desto mer.

Inom branschorganisationen Svensk Bensinhandel befarar man att drygt tusen svenska bensinstationer försvinner i den pågående rationaliseringsvågen

– Det här är ett mycket stort glesbygdsproblem. Försvinner macken undergräver det även underlaget för butiker och annan service. När bilägarna åker iväg för att tanka passar de också på att uträtta andra ärenden, konstaterar Bertil Karsbo vid föreningen Landsbygdshandelns Främjande

Han tror inte att det i första hand är pumplagen som ligger bakom mackdöden.

– Bolagen gömmer sig gärna bakom pumplagen. Men det är snarare deras egna distributionskostnader och lönsamhet det handlar om. Eftersom vi lever i en marknadsekonomi är det inte mycket att säga om det. Det finns en konflikt mellan det ekonomiska system vi valt att leva efter och önskemålet om full service i glesbygden.

I Gästrikland finns det flera orter där den enda bensinstationen nu hotas av nedläggning och där även övrig service, direkt eller indirekt, därmed riskerar att försämras.

Torsåker är ett sådant exempel. Där har OKQ8 sagt upp leveransavtalet med mackägarna Björn Larsson och Sonny Björtoft till 24 maj nästa år med hänvisning till att det säljs för lite bensin. Förhandlingar pågår med en tänkbar ny leverantör.

– Vi tror att vi kan leva vidare. Men helt säkra är vi inte, säger Björn Larsson.

I Årsunda driver Fredrik Pedersén ortens enda mack. Han har fått ultimatum från sin leverantör, Shell, om att själv ta över all utrustning om han vill ha fortsatta leveranser.

– Det är bara att slå igen eller köpa deras koncept. Jag överväger om det är värt att göra den investeringen. Det är tufft att vara mackägare i dag. Helst ska man själva jobba 70–80 timmar i veckan för att kunna tjäna pengar.

Kenneth Engblom driver macken i Hamrångefjärden precis på marginalen till att tvingas investera i pumpar med alternativa bränslen.

– Jag ligger strax under gränsen så just nu är det inte aktuellt. Men med de inköpspriser vi har i dag är det ändå fruktansvärt tufft att driva en liten mack. Men man måste ju ha ett jobb så det är väl bara att kämpa på ett tag till.

I Jädraås är det Kjell Persson som driver ortens enda mack. Några direktleveranser från de stora oljebolagen kan han inte få eftersom företaget säljer för lite bensin.

– Det är väldigt besvärligt när man måste gå via en mellanhand. Då blir det en till som ska tjäna pengar. Förr kunde jag hålla samma priser som i Järbo. Men det går inte längre.

För att få det att gå runt kombinerar Kjell Persson mack- arbetet med att sälja mat, skotrar och fyrhjulingar.

– Bensin har blivit mer en servicegrej, säger han.