Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Maktspel lika laddat som pistoldueller

Bilden på filmaffischen visar den unga kvinnan Emma som en iskall västernhjälte – med ett barns frågande, skyddslösa ögon: Varför måste jag stå här med ett vapen och se brutal ut?

Ja, varför? ”Apflickorna” ställer obekväma frågor om psykologiska och sociala styrkeförhållanden. Och gör det med kuslig intensitet.

Emma (Mathilda Paradeiser) är nykomlingen i en grupp tjejer som tränar hästsporten voltige under ledning av en sträng lärare. Själv tränar Emma sin hund med klickermetoden. Men det är bara två av många maktspel som förekommer i ”Apflickorna”. Här finns exempelvis också Emmas lillasyster som dresseras i könsrollsspelet – hon får inte vara med i simskolan utan bikiniöverdel. Medan en relation mellan Emma och träningskompisen Cassandra balanserar mer subtilt, den både utmanar värderingar och dirigeras av dem.

”Apflickorna” demonstrerar hur betingning funkar på såväl djur som människor. ”Man shejpar fram ett beteende”, som lillasyster läraktigt förklarar klickerns effektiva funktion; Pavlov hade dräglat över henne och över hur regissören Lisa Aschan tar hans laboratorieexperiment ut i verkligheten.

Bara vissa av flickorna som tränar voltige kommer att bli uttagna i tävlingstruppen. De står i ridhusets manege och väntar på att kanske bli valda. En nästan banalt klassisk tonårsfilmscen, men plötsligt i ett vassare ljus.

Och det är ungefär så det är hela tiden i ”Apflickorna”. Den består av en serie ytterst vardagliga situationer – som blir laddade som pistoldueller. Det är hårt därute i samhället. En tävlingsbana. En öken. Omänskligt.

Lisa Aschan har redan fyra festivalpriser för ”Apflickorna” i bagaget när hennes omtalade film nu har Sverigepremiär. På den svenska biorepertoaren är den nog rätt apart, en främmande filmart, nära videokonsten och den nya Falkenbergsvågen. Men jadå, imponerande.