Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Maskingevär som skönhetsmedel

/
  • Kan bli omdebatterat. Madelaine Levy ser inga problem med att låta unga män posera med pistol och maskingevär. Hon hoppas väcka debatt med André Wolffs bilder.

Madonna festar i designskor med klackar formade som pistoler. Ännu längre går den svenska tidningen Bon som låter fjuniga killar posera med k-pist.

Annons


Det är inte första gången exklusivt mode kombineras med brutal verklighet. I slutet av 90-talet bars avantgardemodet av utmärglade och blåslagna kvinnokroppar. Modellerna stylades som knarkare, "heroin chic" blev ett begrepp.

I höstens modetidningar chockar fotograferna på andra sätt i hopp om konstnärlig förnyelse. Tidningen Bon tar till vapnen på några uppslag där maskingevär görs till skönhetsmedel. "Blir höstens hetaste accessoar en rykande pipa?" frågar sig redaktionen i ett modereportage som redan kritiserats för att vara oansvarigt i en tid då störda skolungdomar löper amok med eldvapen.

Bons bilder visar modellynglingar i exklusiva kläder som siktar med maskingevär och pistoler. De är inga machomän. De är taniga, med fjuniga hakor och överspända leenden. De kan avfärdas som rätt töntiga. Samtidigt visar modebilderna unga personer som uppenbarligen är väldigt nöjda med sig själva, sina kläder och sina pistoler.

– Om man tittar på de filmer som våldsverkare lagt upp på Youtube är det helt uppenbart att man poserar och gör sig snygg med vapen. Det är en del av våldskulturen som är viktig att förstå. Och om vi aldrig vågar tala om det kommer vi aldrig att kunna stoppa våld, säger Madelaine Levy, Bons chefredaktör.

Ett annat ifrågasatt modereportage i höst finns i nya Vogue India. En tandlös gumma bär ett indiskt barn som försetts med en svindyr haklapp från Fendi. De exklusiva märkesvarorna (Kenzo, Dolce & Gabbana och så vidare) smälter till färg och form mycket väl in med lokalbefolkningens mönstrade kläder, samtidigt som de skiner aningen för mycket för att vara helt naturlig rekvisita.

I stället bärs de upp av människor som sannolikt inte har råd med haklappar för hundra dollar. I Vogue är bilderna publicerade med märkesupplysning i bildtexterna och uppmaningar som "det är aldrig för tidigt att börja med stil".

Mer läsning

Annons