Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glutenallergiker? Inga problem!

/
  • Citron, chili och parmesan ger smak till kycklingklubborna som panerats med maizena i stället för vetemjöl. Höstgrönsakerna ger massor av fibrer, vilket är extra viktigt för glutenintoleranta.

Att inte tåla mat är aldrig lätt. Särskilt inte när det handlar om gluten.

Annons

Sara Begner - näringsterapeut, matkreatör och chef för Coops provkök - bjuder på sina bästa glutenfria tips.
Egentligen vet hon inte vad hon ska kalla sig. "Matinspiratör" är det hon själv tycker stämmer bäst. Nyligen fick hon pris för sitt mastodontarbete med att modernisera klassikern "Vår kokbok" (Norstedts). Till vardags styr hon över Coops provkök, då och då dyker hon upp i TV-rutan, hon figurerar ständigt i medlemstidningen "Mersmak" och har även givit ut kokboken "Saras kök" (Bonniers).
Sara Begner håller med andra ord många grytor puttrande samtidigt. Men den formella utbildningen är "näringsterapeut".
- Det handlar om att lära sig hur människor håller sig friska och att förstå kroppens olika behov av näring. Vi måste inse att maten ska ge oss kraft att orka med den tuffa värld vi lever i idag. Men det får absolut inte bli tråkigt för det.
Skippa substituten
En aspekt som är viktig att tänka på när det gäller mat och hälsa är just allergier och födoämnesöverkänslighet. Glutenintolerans, även kallat celiaki, är en av de allra vanligaste formerna av överkänslighet. Man räknar med att en av hundra svenskar drabbas. Gluten är ett protein som finns i sädesslagen vete, korn och råg - vilket kan vara svårt att undvika i vardagen.
Vi bad därför Sara tipsa om hur hon lagar glutenfritt.
- Man kan förstås använda sig av de substitut som finns i affärerna, men jag tycker det bästa är att tänka runt det. Att laga mat som saknar gluten på alldeles naturlig väg. Mat som hela familjen kan äta och gilla. Vi mår alla bra av att inte äta så mycket mjölmat.
God mat för alla
Sara står hemma i sitt moderna villakök i Spånga utanför Stockholm och tärnar mango för fullt. Den ska få sällskap av en lyxig müsli och tjock grekisk yoghurt. Det doftar citron och ost från ugnen, där ett gäng kycklingklubbor ligger och gosar till sig i hettan. De är panerade med maizenamjöl i stället för vetemjöl.
- Mycket svårare än så behöver det inte vara. Min pappas fru är glutenintolerant och vi bjuder ofta hem dem på middag. Men jag står aldrig och lagar tio olika rätter. Alla äter samma mat. Oftast är det faktiskt bara något litet man behöver ändra på. Man kommer ganska långt på att bara äta "ren" mat som inte är så processad.
Unna sig
Sara tipsar om quinoa, bovete och hirsch som bra basvaror som funkar utmärkt för glutenintoleranta. Det gäller att få i sig gott om fibrer. Frukt och grönt är också viktigt.
Men även en näringsterapeut är helt för att man ska unna sig lite godsaker då och då. Ett problem för många glutenöverkänsliga är just fikabröd. Det finns en gräns för hur många chokladbollar en människa pallar att sätta i sig. Sara bjussar därför härintill på receptet på en mjölfri choklad- och marängtårta.
- Den är supergod och perfekt för alla som vill bjuda hem någon som är överkänslig mot gluten. Då får alla njuta av det goda.
Mia Gahne/TT Spektra

Mer läsning

Annons