Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårkick med grönt

/
  • Kickstarta våren med extra mycket grönt. Vi behöver järn och klorofyll efter den långa vintern.
  • Sväng ihop en snabb citrondoftande pastarätt med lax och lättkokta grönsaker.
  • En knallgrön soppa sitter fint på vårkanten. Salsicciasmulor ger extra smak.
  • Vårens första nässlor får hamna i plättarna. Läckert till en krämig skaldjursröra.

Kickstarta våren med extra grönt. Vi behöver fylla på förråden efter den långa vintern. Gröna grönsaker gör dig piggare, friskare och gladare.

Annons

Det är ingen myt att vi ska frossa i grönsaker för att leva längre och bättre. Och speciellt gäller det gröna grönsaker och blad. De fullkomligt sprudlar av nyttigheter - vitaminer, järn, antioxidanter, klorofyll, enzymer, mineraler och fibrer. Allihop är de små superhjältar som slåss mot kroppens stora stygga fria radikaler som gör sitt bästa för att bryta ner oss inifrån.

När du ser till att få i dig mycket gröna grönsaker gör du samtidigt en insats för att bättra på skyddet mot både cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och depressioner.
Och efter en eländesvinter som denna behöver vi sannerligen fylla på alla reservdunkar vi har med extra klorofyll, järn och vitaminer. Se dig som Karl-Alfred och hans spenat.

Koka lätt
För att komma till störst nytta ska grönsakerna egentligen serveras råa. Att ångkoka dem är en smart och smidig lösning för att behålla både smak, spänst och nyttigheter. Har du ingen ångkoksinsats funkar det finfint att placera grönsakerna i ett durkslag ovanpå en vanlig kastrull med lite vatten.

Men hellre kokta grönsaker än inga alls. Koka inte sönder dem, bara. Soggiga grönsaker gör ingen glad - varken knopp eller kropp.

Vad är det då för grönsaker som gäller? Tja, färgen är en ledtråd så god som någon. Mycket gröna blad, broccoli, gröna bönor, sockerärter, spenat, sparris, groddar!

Kål och nässlor
Ute i buskarna hittar du dessutom naturens mesta mirakelmedicin i form av späda nässlor. De sägs innehålla minst 21 olika mineraler och vitaminer (andra växter innehåller som regel 5-6 stycken) och är exakt vad vi vårtrötta människor behöver. Som extrabonus är de gratis, närodlade och fantastiskt goda.

Kirskål och målla är annat vilt bladgrönt som mer än gärna får hamna på tallriken i stället för i rabatten.

Oavsett om du letar i naturen eller grönsaksdisken - gör din kropp en tjänst och bjud den på en knallgrön middag. Den har väntat länge nog.

Mia Gahne/TT Spektra
mia.gahne@ttspektra.se

Mer läsning

Annons