Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Matematik handlar om självförtroende”

Inspiration, nytänkande och problemlösning. Det är vad Farid Nolen, mattemissionären från Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg ville förmedla till eleverna på John Bauergymnasiet på onsdagen.

– Matematik handlar inte om ett plus ett, utan om självförtroende och förmåga, säger han.

Annons

Fullsatt men tyst är matsalen på John Bauergymnasiet. Skolans ettor, mer eller mindre intresserade, sitter och lyssnar på hur matematik är avgörande för att lösa samhällsproblem.

Enligt Farid Nolen handlar matematik om att analysera ett olöst problem för att kunna finna lösningen.

– Analytisk förmåga är något man tränar upp och inget man föds med, säger han.

För att lättare beskriva hur man kan träna upp sin förmåga använder Farid Nolen idrotten som liknelse. Han menar att matte i första hand handlar om att bli bättre på att tänka. Och att den är som ett gym för hjärnan.

Bygger muskler i hjärnan

– Matematik är en träningsform för att bygga upp muskler i hjärnan och utvecklas i tänkandet, precis som när vi gymtränar för att bygga upp muskler i kroppen och utveckla uthålligheten och styrkan. Det hjälper oss att tänka logiskt, analysera och lösa problem, säger han.

Eleverna lyssnar och svarar på frågor men fattar kanske inte så mycket av den svåra ekvationen som Farid ritat på tavlan. Lena Ahnlén, matematik- och fysiklärare på skolan förklarar att eleverna går första året på gymnasiet och därför kan det vara svårt för dem att lösa ekvationen.

– ”Jag förstår inte”, är en vanlig inställning till matte. Men matte handlar faktiskt inte om att förstå, utan snarare tvärtom, och tillägger att det är då, när man inte förstår, som man utvecklar sig och försöker göra något åt det.

– Men det gäller att inte ge upp.

Farid Nolen gav inte upp när han började på Chalmers Tekniska Högskola.

– Jag fattade ingenting och inte de andra i klassen heller, men jag hoppade inte av som de flesta. I stället blev det ett hårt arbete som ledde till att jag lyckades väldigt bra på proven, säger han.

Mattemissionären Farid Nolen från Chalmers besökte John Bauer