Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Med barken ”Örskär” från Söderboda på Gräsö till sandreven vid Caicosöarna

 
Läsarnas egna bidrag
Visa alla artiklar

Barkskeppet ”Örskär” är ett av Gävles minst kända fartyg. Dess historia är ändå värd att berätta.

• LÄSARTEXT •

Den 31 augusti 1875 gick ett fartygsskrov av stapeln vid Öregrunds- och Gräsö skeppsbyggeribolags varv i Söderboda på Gräsö. Beställare var Öregrunds- och Gräsö Skeppsrederibolag. Hans Söderman från Öregrund hade uppdraget som skeppsbyggmästare. Strax innan sjösättningen föll Hans Söderman från bogsprötet och skadades svårt.

Fartyget var inte helt färdigt när hon bogserades till Gävle. På något av varven slutfördes arbetet och hon riggades till barkskepp. Möjligen fick fartyget inte namnet ”Örskär” innan hon var färdigbyggd. Skepparen Anders Johansson, som senare blev fartygets förste befälhavare, hade ansvaret för att fartyget färdigställdes. Under tiden som ”Örskär” var Gävlefartyg har Anders August Andersson varit redare.

Med kapten Anders Johansson och 13 mans besättning startade ”Örskär” sin jungfruresa i oktober 1875 till London med last av plank. Efter resor runt om i världen återkom ”Örskär till Gävle sommaren 1879. Några av besättningen hade rymt och några avlidit i Gula febern.

Skepparen Hans Ulrik Lind från Öregrund övertog befälet. Lind förde fartyget i sex år härs och tvärs på Oceanerna och tog de laster som erbjöds. Bland annat fraktades kol och trävaror. Vid hemkomsten till Gävle 1885 mönstrade hela besättningen av.

Året efter utsågs P. J. Enström till befälhavare. Med en ny besättning och lastad med järn- och trävaror seglade ”Örskär” till Australien. Enström återkom flera gånger till Australien och gjorde även inrikes resor på kusten. Vid ett tillfälle uppstod en juridisk tvist om hur lasten skulle mätas. Denna tvist vann Enström.

Sommaren 1889 låg ”Örskär” i Marseille och kapten Enström mönstrade av. Han ersattes av kapten F. M. Sundqvist, som tidigare varit styrman ombord på jungfruresan.

Med Sundqvist som befälhavare kom ”Örskär” till Sverige vid några tillfällen, men gjorde mest resor mellan Australien, Nord- och Sydamerika och Europa. ”Örskär” var vid ett par tillfällen på några platser i Västindien. ”Örskärs” sista lastningsplats var Haiti våren 1997

”Örskär” blev färdiglastad med blåträ och började sin resa mot Engelska Kanalen för order. Bara ett par dagar senare fastnade ”Örskär” på sandbankarna i närheten av Caicosöarna, norr om Haiti. Lasten bärgades men fartyget blev vrak. Hela besättningen räddades och fick hjälp med resan hem till Sverige.

Sven-Olof Nordenberg

Källor: Skeppsporträtt (Folke Sjögren1968), Gävles segelfartyg i utrikes fart sedan mitten av 1750-talet (Sven-Olof Nordenberg 2014). Sjömanshusens mönstringsrullor, Diverse digitala tidningar

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Arbetarbladet Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel