Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Med skarp blick för det mänskliga

För tredje året i rad visas en sommarsalong i Ljusnes gamla kraftstation vid Ljusnan. Drygt 20 konstnärer från länet deltar med över 60 verk i den jurybedömda salongen. Vår konstkritiker Niels Hebert är där.

Ami Widahl från Gävle, har i en anslående målning som hänger fint på kraftstationens ena kortvägg fångat ett kosmos av sfärer, eld och jord. Hon kallar målningen "Integrerat kosmos", en titel som ansluter till ett av salongens två teman: integration. Det andra är demokrati.

Demokrati och integration är stora begrepp och därför svåra att konkretisera. Många verk tycks inte ha så mycket med dem att göra. Men ibland skymtar de fram som en del av en konstnärlig erfarenhet och då blir det intressant.

Hälsingekonstnären Elisabeth Lundwall snidar storartat i trä och bidrar med två verk med rötter i konsthistorien. Det ena är en man som likt Rodins tänkare grubblar djupt med huvudet stött i handen. Konstnären kallar honom "Tänker han", vilket är en bra fråga i dagens läge. Hennes "Tre Gretor" är kvinnor som kvinnor är mest, och inte de tre gracerna, gudadöttrarna, som varit schabloner sedan konsthistoriens gryning.

En feministisk underton finns även i kvinnoporträtten av Elin Folkesson från Årsunda. Där är en kvinna som har en hel värld inom sig, en annan som går sin egen väg och en tredje som helt enkelt kräver dans!

Det har ni väl hört? Är det inte förskräckligt?

Så kanske ryktet går i Gävlekonstnären Bert Linnés målning med samma namn om detta gissel som ofta är fiende till både demokrati och integration. Hans stil är informellt lekfull, men hans blick för det mänskliga skarp.

Mycket konkret är Eila Svanström, Gävle, som tecknar en tiggare med en mugg på trottoaren. Titeln är träffande: "Ingen äger frågan". Hennes konstaterande ger ju dem som vill "förbjuda tiggeri" en stark position.

Att trä från kan återanvändas i avancerad design visar Fredrik Andersson, Söderhamn, som i ett bord gjort inläggningar av smala bitar från sin slutanvända skateboard och skapat ett både vackert och vilt mönster som tycks vilja flyga som en skateboard.

Odlingslandskapets skönhet från flygplansfönstret har Kittiya Areemit, Ljusne, fångat i ett textilt verk, som en påminnelse om att världen måste odlas med omsorg. Göran Strandow, Sandarne, har studerat utsikten mot gatan i linoleumsnitt. Men i "Curling" fångar han ett mer allvarligt arbete med sopkvasten än sopandet i tv-sporten.

Två Ljusnekonstnärer, Britt Ruuska och Manja Wáltman, fångar en del av lokala verkligheten. Ruuska ersätter taggtrådsutsikten med gardiner, medan Wáltman i sitt porträtt gestaltar människors oro och förhoppningar.

I utställningen finns också en musikinstallation av Oscar Schönning byggd på åtta dikter av Gunnar Ekelöf.

Konstkraft har fått en donation i form av skulpturer och teckningar av Volmer Sundell. Han föddes 1926 och arbetade bland annat på smedjan i Ljusne, innan han kom in på Konstfacks skulptörutbildning. Han ställde aldrig ut, men arbetade bland annat på Liljevalchs konsthall och på Kulturhuset i Stockholm. Han avled 2013 i Dala Husby.